Internal teacher evaluation system in mexican public teacher training schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/iycuaa2022874007

Keywords:

Higher education, teacher training schools, teacher performance evaluation, pedagogical practice, evaluation systems, trainer of trainers

Abstract

The identification and assessment of teaching practices developed in teacher training schools is relevant given their potential contribution to the quality of education provided in these institutions. This text is derived from a study focused on identifying the evaluation systems in teacher training colleges and their impact on the teacher educator's practice. The main results indicate that there are internal and external systems. The former, on which this article will focus, arise with the objective of assessing teacher educators' practice, paradoxically, in most cases, as practices imposed from outside the schools but which are subsequently assumed as internal processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sandra Cecilia Guzmán-Mora, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Doctorado en Investigación Educativa, Centro de Ciencias Sociales y Humanidades

Guadalupe Ruiz-Cuellar, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Centro de Ciencias Sociales y Humanidades, Depto. de Educación

References

Antonio, J. C.-C., Padrón-Solis, L. I., & Valle-Alcocer, L. G. del. (2021). En Una Escuela Normal De Yucatán . Resumen Introducción. Memorias Del Congreso Nacional de Investigación Sobre Educación Normal.

• Arias de Vega, G. E., & Carmen., O. M. del. (2016). Evaluación del desempeño profesional de formadores de docentes en el salvador evaluation of the performance of professional teacher trainers in el salvador. 27–51. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=56036

• Arzate-Ortiz, O., Martínez-Sánchez, N. S., & Benítez-González, C. (2016). Las competencias del formador de docentes en la CyBENP un camino a la evaluación del desempeño del profesor frente a grupo. Ra Ximhai, 12(3), 33–46. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46146811002

• Cachón, C., & Mena, E. (2009). Modelo de competencias para la evaluación del desempeño de docentes de escuelas normales de educación primaria. X Congreso de Investigación Educativa, 1–11. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/contenido/contenido0115T.htm

• Clark, P., & Ivankova, N. (2016). Mixed methods research: a guide to the field (S. Publications (ed.)). https://doi.org/https://dx. doi org/10.4135/9781483398341

• Creswell, J. W. (2015). Research design. In Syria Studies (Vol. 7, Issue 1). https://www.researchgate.net/publication/269107473_What_is_governance/link/548173090cf22525dcb61443/download%0Ahttp://www.econ.upf.edu/~reynal/Civil wars_12December2010.pdf%0Ahttps://think-asia.org/handle/11540/8282%0Ahttps://www.jstor.org/stable/41857625

• Creswell, J. W., & Plano, C. (2017). Design and conducting mixed methods research (SAGE (ed.)).

• Danielson, C. (2010). Evaluaciones que ayudan a los maestros a aprender. ASDC. https://www.ascd.org/el/articles/evaluations-that-help-teachers-learn

• Hernández-García, M., García-Ortíz, C., & Garibay-Delgado, M. del S. (2021). Práctica Docente De Los Formadores : Una Oportunidad De Resumen. Memorias Del CONISEN, 4.

• Ibarrola, M. de. (2019). La investigación educativa en México. Avances del pasado, desafíos del futuro. In La investigación educativa en México. Avances del pasado, desafíos del futuro.

• Javier Tejedor, F., & García-Varcárcel, A. (2010). Evaluación del desempeño docente. Teacher Performance Assessment., 247, 439–459. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=59782970&lang=es&site=ehost-live&scope=site

• Kvale, S. (2013). Las entrevistas en Investigación Cualitativa. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).

• Maldonado, A. M. (2013). Educación y ciencia : políticas y producción del conocimiento. ANUIES.

• Marcelo, C., & Denise Vaillant. (2009). Desarrollo Profesional Docente, ¿cómo se aprende a enseñar? (S. A. de ediciones Narcea (ed.)).

• Marín-Zavala, J. G., Luna-Solano, M. E., & Mena-Bonilla, D. (2021). Autoevaluación De Competencias Docentes A Partir Del Plan 2018 De Educación Normal. Memorias Del CONGRESO Nacional de Investigación Sobre Educación Normal.

• Martínez-Rizo, F. (2006). Luces y sombras de la educación. Los niveles básicos en México. In Revista de Occidente (Issue 307).

• Medrano, V., Méndez, Á., & Morales, Á. (2017). La educación normal en México.

• Morales, J. D., & Allende, J. J. (2015). Las competencias de los docentes normalistas a través de sus prácticas que muestran efectividad. XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa.

• Noriega, J. Á. V., Castro, G. B., González, N. G. C., & Figueroa, F. L. M. (2018). Modelo de autoevaluación y heteroevaluación de la práctica docente en Escuelas Normales. Educação e Pesquisa, 44(0), 1–19. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844170360

• Pérez-Garza, R., Martínez-López, M. G., & Gray-Ortega, I. (2021). Voces de los estudiantes normalistas, la evaluación docente. Memorias Del Congreso Nacional de Investigación Sobre Educación Normal.

• Rizo, M. (2016). La evaluación de docentes de educación básica.

• Rizo, M., Evaluación, L. A., Del, F., En, A., Aula, E. L., La, E. N., En, B., & Literatura, Y. F. R. D. E. (2012). La Evaluacion Formativa.

• Sampieri, R. H. (2014). Metodología de la investigación. (McGtaw-hill (ed.); 6ta.).

• SEP. (1984). Reglamento interior de trabajo del personal académico del Subsistema de Educación Normal.

• Tejedor, F. J. (2012). Evaluación del desempeño docente. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5, 21.

• Trujillo-Segoviano, J., Hernández-Ayala, H., & Inzunza-Tapia, S. (2018). Evaluación del desempeño docente desde la percepción de los estudiantes normalistas. 4(1), 1–23.

• Veloz, H. V. (2009). Manual de buenas prácticas de evaluación del desempeñño profesional de los docentes. 131.

Published

2022-12-31

Issue

Section

Artículos de Investigación

Categories