The artículo de revisión sistemática como vehículo de escritura, investigación y publicación en ingeniería

Authors

  • Jorge Iván Pérez Rave Universidad de Antioquia-Medellín, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.33064/iycuaa2015643598

Keywords:

writing, research, engineering, literature review, systematic review

Abstract

Several studies conclude that the relationship between scientific research and university education is weak. It’s been documented that "getting passing grades" does not necessarily lead to "research know-how." Reflections on the effectiveness of the processes involved in the development of future researchers are provided. The aim is to bring insight to better understanding "research know-how" in the field of engineering, by means of "the knowledge of writing", which is indivisible from other forms of knowledge. The systematic review article is proposed as a possible vehicle for individual transformation, knowledge generation and research output. All of which together must be considered a life-long means rather than an end goal.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Jorge Iván Pérez Rave, Universidad de Antioquia-Medellín, Colombia

Grupo de investigación Gestión de la Calidad, Departamento de Ingeniería Industrial

References

• SHULL, F. et al. Guide to Advance Empirical Software Engineering. Springer-Verlag London Limited, 388 pp., 2008.

• SOMMERS, N. Revision strategies of student writers and experienced adult writers. College Composition and Communication, 31(dic): 378-388, 1980.

• VÁSQUEZ, F. y CAMPO, R. Conversando con Gustavo Baena “El mejor maestro es aquel que investiga e involucra apasionadamente en lo que investiga al estudiante”. Revista Actualidades Pedagógicas, 52: 131-145, 2008.

• VILLAGRÁN, A. y HARRIS, P. Algunas claves para escribir correctamente un artículo científico. Revista Chilena de Pediatría, 80(1): 70-78, 2009.

De páginas electrónicas

• CARLINO, P. La experiencia de escribir una tesis: contextos que la vuelven más difícil. II Congreso Internacional Cátedra UNESCO Lectura y Escritura. Pontificia Universidad Católica del Valparaíso, 5-9 de mayo de 2003. Recuperado el 18 de marzo de 2013, de http://www.escrituraylectura.com.ar/posgrado/articulos/Carlino_La%20experiencia%20de%20escribir%20una%20tesis.pdf

• ECHEVERRI, J. y ECHEVERRI, G. Investigar para publicar: una pregunta y una propuesta para la escritura de los docentes en la universidad. Uni-Pluri/Versidad, 5(2), 2005. [Versión en línea]. Recuperado el 20 de febrero de 2013, de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/viewFile/12152/11033

• SÁNCHEZ, P. Didáctica de la problematización en el campo científico de la educación. Revista Perfiles Educativos, 61, 1993. Recuperado el 19 de febrero de 2013, de http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=13206108#

Published

2015-04-30

Issue

Section

Revisiones Científicas

Categories