Validity and reliability of an instrument for measuring the competitiveness of small and medium wineries from the Wine Route of Valle de Guadalupe, Baja California, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.33064/iycuaa2015653581Keywords:
validity, reliability, measuring instrument, competitiveness, wineries, Valle de GuadalupeAbstract
This work is a descriptive, with a non-experimental design, which aim is to present and analysis of the validity and reliability of a measuring instrument initially consisting of 77 items that assess the competitiveness of small and medium wineries. The
methodological strategy was planned in four stages: The first one was a theoretical approach to the construction and design of the measuring instrument, the second was an evaluation of the content through a panel of experts, in the third a validity construct
was conducted by using exploratory factor analysis, and in the fourth, internal consistency was analyzed through Cronbach’s alpha.
Downloads
Metrics
References
• ARAIZA, Z. et al. Tipología de la cooperación interempresarial: Caso de la industria metalmecánica de Coahuila. Revista Internacional Administración & Finanzas, 3(3): 91-104, 2010.
• CAMPO, S. et al. Beneficios y costes del uso de las TIC para las empresas minoristas de distribución de electrodomésticos. Distribución y Consumo, 11: 94-101, 2008.
• CAMPO-ARIAS, A. y OVIEDO, H. Propiedades Psicométricas de una Escala: la Consistencia Interna. Salud Pública, 10(5): 831-839, 2008.
• CARLOS, C. E. et al. El desempeño competitivo de las empresas manufactureras de Aguascalientes, desde la perspectiva de la gestión de la calidad de la cadena de suministros. En Z. Araiza y E. Velarde (Coords.), Estrategias Administrativas en las Pymes (pp. 31-34). México: Universidad Autónoma de Coahuila, 2012.
• CARRETERO DIOS, H. y PÉREZ, C. Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales. International Journal of Clinical and Health Psychology, 35(3): 521-551, 2005.
• GONZÁLEZ, M. et al. Las TIC como estrategia para la competitividad de las Pymes familiares del Estado de Aguascalientes. En Z. Araiza y E. Velarde (Coords.), Estrategias Administrativas en las Pymes (pp. 85-103). México: Universidad Autónoma de Coahuila, 2012.
• HERNÁNDEZ, R. et al. Metodología de la investigación. México: Interamericana Ediciones, S.A. de C.V., 2003.
• LAWSHE, C. H. A quantitive approach to content validity. Personnel Psychology, 28(12): 563-575, 1975.
• LÓPEZ, V. G. y MARÍN, M. E. La competitividad y el factor humano en las organizaciones. En N. Herrera (Eds.), Redes de Innovación, Energías Renovables y Competitividad (pp. 15-35). Ensenada: Editorial Fundación Teleddes, 2011.
• LÓPEZ, V. G. et al. La innovación en México, el reto para incrementar su competitividad: Diagnostico reflexivo situacional. En E. A. Carmona y V. G. López (Coords.), Administración de la Educación (pp. 141-162). Zapopan, Jalisco, 2012.
• MORALES, M. A. y PECH, J. L. Competitividad y estrategia: el enfoque de las competencias esenciales y el enfoque basado en los recursos. Revista Contaduría y Administración, 197, 47-63, 2000.
• PETERAF, M. A. The cornerstones of competitive advantage: A resource-based view. Strategic Management Journal, 14: 179-191, 1993.
• PORTER, M. E. The five competitive forces that shape strategy. Harvard Business Review, 1, 79-93, 2008.
• ROJAS, P. y SEPÚLVEDA, S. ¿Qué es la competitividad? Serie de Cuadernos Técnicos / IICA, 9, 1-26, 1999.
• RUIZ, A, V. y PELEGRÍN, J. Estrategias empresariales seguidas en turismo enológico: Análisis de casos prácticos españoles. En C. Flavián y C. Fandos (Eds.), Turismo gastronómico: estrategias de marketing y experiencias de éxito (pp. 119-190). Zaragoza: Una Norma Española, 2011.
• TRISTÁN, A. Modificación al modelo de Lawshe para el dictamen cuantitativo de la validez de contenido de un instrumento objetivo. Avances en medición, 6(1): 37-48, 2008.
• VELARDE, E. et al. Estrategias de dirección y tecnologías de información en pequeñas y medianas empresas de Coahuila. Revista Internacional Administración & Finanzas, 4(1): 19-30, 2011.
• ZAMORA, J. y BARRIL, M. E. Turismo y vino. Un estudio formativo sobre la evolución de las rutas del vino en Chile. Estudios y Perspectivas en Turismo, 16(2): 173-191, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2015 Lino Meraz Ruiz, Sonia Elizabeth Maldonado Radillo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Las obras publicadas en versión electrónica de la revista están bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)