Validity and reliability of an instrument for measuring the competitiveness of small and medium wineries from the Wine Route of Valle de Guadalupe, Baja California, Mexico

Authors

  • Lino Meraz Ruiz Universidad Autónoma de Baja California
  • Sonia Elizabeth Maldonado Radillo Universidad Autónoma de Baja California

DOI:

https://doi.org/10.33064/iycuaa2015653581

Keywords:

validity, reliability, measuring instrument, competitiveness, wineries, Valle de Guadalupe

Abstract

This work is a descriptive, with a non-experimental design, which aim is to present and analysis of the validity and reliability of a measuring instrument initially consisting of 77 items that assess the competitiveness of small and medium wineries. The
methodological strategy was planned in four stages: The first one was a theoretical approach to the construction and design of the measuring instrument, the second was an evaluation of the content through a panel of experts, in the third a validity construct
was conducted by using exploratory factor analysis, and in the fourth, internal consistency was analyzed through Cronbach’s alpha. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lino Meraz Ruiz, Universidad Autónoma de Baja California

Escuela de Enología y Gastronomía

Sonia Elizabeth Maldonado Radillo, Universidad Autónoma de Baja California

Facultad de Ciencias Administrativas y Sociales

References

• ARAIZA, Z. et al. Tipología de la cooperación interempresarial: Caso de la industria metalmecánica de Coahuila. Revista Internacional Administración & Finanzas, 3(3): 91-104, 2010.

• CAMPO, S. et al. Beneficios y costes del uso de las TIC para las empresas minoristas de distribución de electrodomésticos. Distribución y Consumo, 11: 94-101, 2008.

• CAMPO-ARIAS, A. y OVIEDO, H. Propiedades Psicométricas de una Escala: la Consistencia Interna. Salud Pública, 10(5): 831-839, 2008.

• CARLOS, C. E. et al. El desempeño competitivo de las empresas manufactureras de Aguascalientes, desde la perspectiva de la gestión de la calidad de la cadena de suministros. En Z. Araiza y E. Velarde (Coords.), Estrategias Administrativas en las Pymes (pp. 31-34). México: Universidad Autónoma de Coahuila, 2012.

• CARRETERO DIOS, H. y PÉREZ, C. Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales. International Journal of Clinical and Health Psychology, 35(3): 521-551, 2005.

• GONZÁLEZ, M. et al. Las TIC como estrategia para la competitividad de las Pymes familiares del Estado de Aguascalientes. En Z. Araiza y E. Velarde (Coords.), Estrategias Administrativas en las Pymes (pp. 85-103). México: Universidad Autónoma de Coahuila, 2012.

• HERNÁNDEZ, R. et al. Metodología de la investigación. México: Interamericana Ediciones, S.A. de C.V., 2003.

• LAWSHE, C. H. A quantitive approach to content validity. Personnel Psychology, 28(12): 563-575, 1975.

• LÓPEZ, V. G. y MARÍN, M. E. La competitividad y el factor humano en las organizaciones. En N. Herrera (Eds.), Redes de Innovación, Energías Renovables y Competitividad (pp. 15-35). Ensenada: Editorial Fundación Teleddes, 2011.

• LÓPEZ, V. G. et al. La innovación en México, el reto para incrementar su competitividad: Diagnostico reflexivo situacional. En E. A. Carmona y V. G. López (Coords.), Administración de la Educación (pp. 141-162). Zapopan, Jalisco, 2012.

• MORALES, M. A. y PECH, J. L. Competitividad y estrategia: el enfoque de las competencias esenciales y el enfoque basado en los recursos. Revista Contaduría y Administración, 197, 47-63, 2000.

• PETERAF, M. A. The cornerstones of competitive advantage: A resource-based view. Strategic Management Journal, 14: 179-191, 1993.

• PORTER, M. E. The five competitive forces that shape strategy. Harvard Business Review, 1, 79-93, 2008.

• ROJAS, P. y SEPÚLVEDA, S. ¿Qué es la competitividad? Serie de Cuadernos Técnicos / IICA, 9, 1-26, 1999.

• RUIZ, A, V. y PELEGRÍN, J. Estrategias empresariales seguidas en turismo enológico: Análisis de casos prácticos españoles. En C. Flavián y C. Fandos (Eds.), Turismo gastronómico: estrategias de marketing y experiencias de éxito (pp. 119-190). Zaragoza: Una Norma Española, 2011.

• TRISTÁN, A. Modificación al modelo de Lawshe para el dictamen cuantitativo de la validez de contenido de un instrumento objetivo. Avances en medición, 6(1): 37-48, 2008.

• VELARDE, E. et al. Estrategias de dirección y tecnologías de información en pequeñas y medianas empresas de Coahuila. Revista Internacional Administración & Finanzas, 4(1): 19-30, 2011.

• ZAMORA, J. y BARRIL, M. E. Turismo y vino. Un estudio formativo sobre la evolución de las rutas del vino en Chile. Estudios y Perspectivas en Turismo, 16(2): 173-191, 2007.

Published

2015-08-31

Issue

Section

Artículos de Investigación

Categories