Systematic review of evaluations of study plans of the Graduate of Nursing
DOI:
https://doi.org/10.33064/iycuaa2022863503Keywords:
Evaluation, Nurse, Curriculum, CultureAbstract
The objective is to present the literature review on evaluations of nursing curricula, as a way achieve educational quality and relevance. The search was conducted in 11 national and international databases. The articles were organized by categories: research approach, location by countries and actors involved in the evaluation process. The methodological approach most used for evaluation is quantitative, 23% use self-assessment to prepare for external evaluation. There is few evidence where all the indicators of the evaluation centers are taken, failing that they focus on one of them, whether it is the teaching staff, students, graduates, or employers. The evaluation allows to identify the strengths and weaknesses to design the improvement plan and achieve the proposed goals.
Downloads
Metrics
References
• Alves Pereira, J., Martin, H., Acher, M., Jezèquel, J. M., Botterweck, G., & Ventresque, A. (2019). Espacios de configuración de software de aprendizaje: una revisión sistemática de la literatura [Learning Software Configuration Spaces: A Systematic Literature Review]. Univ. Rennes, Inria, 1-63. https://hal.inria.fr/hal-02148791
• Bambague, G. (2021). Pertinencia del Programa de Enfermería: Perspectiva del egresado y del empleador en Cali-Colombia. Revista de Ciencias Sociales, 27(3), 87-99. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8081758
• Bedoya Sandoval J. F., & Medina Agredo, P. (2020). Representaciones sociales de docentes y estudiantes sobre el plan de estudios de un programa de enfermería. RHS: Revista Humanismo y Sociedad, 8(2), e-2339-4196, 71-87. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7716813
• Benios Muñoz, N. A., Gómez Cauich, F. I., Briceño Caballero, M. M. & Zumárraga Ávila, J. B. (2016). El programa de evaluación docente en la UADY. Experiencia de la implementación. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 9(1), 161-179. https://doi.org/10.15366/riee2016.9.1.010
• Borré-Ortiz, Y. M., Pabón Varela, Y., Henao Sanabria, L., Amaya Bautista, K., & Polo Tapias, K. (2015). Caracterización de los programas de enfermería en Colombia. Investigaciones Andina, 17(31), 1418-1432. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=239040814011
• Bueno Brito, C., Brito Delgado, H. C., & Delgado Delgado, J. (2018). Calidad del desempeño docente desde la perspectiva de estudiantes de la Licenciatura en Enfermería. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(3), 1-26. https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/314
• Cabrera, A. N. (2018). Guía metodológica para la autoevaluación de la calidad institucional en una Facultad de. Enfermería Educación Médica Superior, 32(3), 1-28. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000300001
• Cabrera, A. N. (2019). Procesos de evaluación institucional en servicios de educación superior. Aprendizajes en una facultad de enfermería. Revista Chilena de Enfermería, 1(1), 53-81. https://doi.org/10.5354/2452-5839.2019.55422
• Cadena-Iñiguez, P., Rendón-Medel, R., Aguilar-Ávila, J., Salinas-Cruz, E., Cruz-Morales, F. R., & Sangerman-Jarquín, D. M. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista mexicana de ciencias agrícolas, 8(7), 1603-1617. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-09342017000701603&lng=es&tlng=es
• Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. Secretaría General, Secretaría de Servicios Parlamentarios. (2021). Ley General de Educación. Diario Oficial de la Federación. http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/ref/lges.htm
• Casillas Muñoz, M. L., & Santini Villar, L. (2009). Universidad Intercultural. Modelo Educativo (2ª ed.). México: Coordinación General de Educación Intercultural y Bilingüe.
• Castañeda-Hidalgo, E., Vega-Infante, E., González, F., Rangel, S., Flores, F., & Peñarrieta-De Cordova, I. (2018). Validación del instrumento del personal de enfermería en Salud Pública, en el contexto mexicano. Enfermería Universitaria, 15(4), 361-369. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2018.4.535
• Cerón Mackay, M. C., Garbari Crisóstomo, A., Parro Fluxá, J., & Lavìn Venegas, C. (2015). Impacto del cambio de malla curricular en la percepción del ambiente educacional en alumnos de enfermería [Impac of curricular change on the perception of the educational environment by nursing students]. Investigación y educación en enfermería, 33(1), 63-72. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072015000100008&lng=en&tlng=es.
• Consejo Mexicano para la Acreditación de Enfermería A.C. (2018). Filosofía. http://www.comace.mx/Filosofia.aspx
• Crespo Knopfler, S., Agama Sarabia, A., González Velázquez, M. S., De la Peña León, B., & Torres Medina, M. (2016). Opinión del jefe inmediato sobre el desempeño de los egresados de la Licenciatura en enfermería. Investigación en Enfermería: Imagen y Desarrollo, 18(2), 107-120. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=145245624008
• De Bortoli Cassiani , S. H., Lau Wilson, L., Elías Mikael, S. S., Morán Peña, L., Zarate Grajales, R. A., McCreary, L.L, Theus, L., Gutiérrez Aguedelo, M. C., Da Silva Félix, A., Molina de Uriza, J., & Rozo Gutiérrez, N. (2017). La situación de la educación en enfermería en América latina y el Caribe hacia la salud universal [The situation of nursing education in Latin America and the Caribbean towards universal health]. Rev Latino-Americana de Enfermagem, 25(e2913), 1-14. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28513769/
• Dias Meira, M. D., & Kurcgant, P. (2016). Educación en enfermería: evaluación de la formación por egresados, empleadores y docentes [Nursing education: training evaluation by graduates, employers and teachers]. Revista Brasileira de Enfermagem, 69(1), 10–15. DOI: 10.1590/0034-7167.2016690102i https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26871210/
• Fanning Balarezo , M. M., Santa Cruz Revilla, E. R., Castro Aquino, R. C., Purisaca Neira, J. C., & Juárez Ramírez, V. M. (2021). El seguimiento de egresados y su repercusión en el proceso formativo del profesional de enfermería. Ser, Saber y Hacer de Enfermería, 3(2), 1-12. http://revistas2.unprg.edu.pe/ojs/index.php/RFE/article/view/474
• Flood, J., & Commendador, K. (2016). Estudiantes de enfermería de pregrado y atención intercultural: una evaluación del programa [Undergraduate nursing students and cross-cultural care: A program evaluation]. Nurse Education Today, 36, 190-194. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.10.003
• Flores González, E., Seguel Palama, F., Godoy Pozo, J., & Barría Pailaquilèn, R. M. (2018). Experiencia de la formación profesional de estudiantes de enfermería de una universidad chilena bajo un modelo conceptual propio. Revista Cubana de Enfermería, 34(4), e2372. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192018000400014&lng=es&tlng=es.
• García-Madrid, M. G. P., Hernández-Iglesias, S., Crespo, A., Pérez, A. M., González, M. A., & Beneit, J. V. (2019). Fiabilidad de una escala para la evaluación de competencias enfermeras: estudio de concordancia. Educación Médica, 20(4), 221-230. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.12.002
• Gil Estevan, M. D., & Solano Ruíz, M. (2017). La aplicación del modelo de competencia cultural en la experiencia del cuidado en profesionales de Enfermería de Atención Primaria [Application of the cultural competence model in the experience of care in nursing professionals Primary Care]. Atención primaria, 49(9), 549–556. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2016.10.013
• Gómez, J., Molina, J., & Ávila, A. (2019). Acreditación y calidad. El caso de la Licenciatura en enfermería. Revista Desafíos, 8, 14-30. https://www.academia.edu/40030564/Acreditaci%C3%B3n_y_Calidad_El_caso_de_la_Licenciatura_en_Enfermer%C3%ADa
• González-Juárez, G. (2019). Autoevaluación diagnóstica en enfermería. Enfermería Universitaria, 16(1), 74-85. http://dx.doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.1.589
• González-Ramírez, P., Matus-Miranda, R., & Fernández-García, V. (2017). Factores determinantes en la formación de pasantes en servicio social. Construcción y validación de un instrumento. Enfermería Universitaria, 14(1), 3-9. https://doi.org/10.1016/j.reu.2016.10.003
• Gradellini, C., Gómez-Cantarino, S., Domínguez-Isabel, P., Molina-Gallego, B., Mecugni, D., & Ugarte-Gurrutxaga, M.I (2021). Educación en Competencia Cultural y Sensibilidad Cultural en los Cursos Universitarios de Enfermería. Una revisión de alcance [Cultural Competence and cultural sensitivity education in university nursing Courses. A scoping review]. Frontiers in Psychology, 12, 682920. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.682920
• Hechenleitner, M. & Jerez, A. (2018). Evaluación del clima educacional durante el proceso de renovación curricular en enfermería. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 21(2), 79-86. https://dx.doi.org/10.33588/fem.212.936
• Herrera Velázquez, M. R., Calderón Macías, M. L., Zambrano Santos, R. O., & Placencia López, B. M. (2018). Acreditación y evaluación de los procesos en la carrera de enfermería en la universidad del sur de Manabí. Educación Médica Superior, 32(4), 108-120. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000400011
• Hooker Blandford, A. S. (2017). Avances y desafíos en evaluación de la calidad de universidades y programas para y con pueblos indígenas y afrodescendientes. En E. Sosa (Ed.), Educación Superior y Sociedad, 20, 195-209. Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe [IESALC]. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/24
• Hurtado Zambrana, J. L., Orellana Salas, L., Manjón Calvimontes, N., & Pérez Mendoza, R. (2017). Enfoque intercultural en el currículo de la carrera de enfermería de la Universidad de San Francisco Xavier de Chuquisaca. Sucre, 2007. ENFERvida, 1(1), 7-12. http://revistas.usfx.bo/index.php/enfervida/article/view/10
• Jiménez Moreno, J. A. (2019). La evaluación y acreditación de la educación profesional en México: ¿la legitimación y competitividad como fin de la universidad? Revista de la educación Superior, 48(189), 55-72. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602019000100055&script=sci_arttext
• Juárez-Flores, C., Báez-Alvarado, M., Hernández-Vicente, I., Hernández-Ramírez, M., Hernández-Hernández, O., & Rodríguez-Castañeda, M. (2015). Opinión de egresados en enfermería sobre la congruencia de los contenidos curriculares con los requerimientos laborales. Enfermería Universitaria, 12(4), 187-203. http://dx.doi.org/10.1016/j.reu.2015.10.002
• Kermansaravi, F., Navidian, A. & Yaghoubinia, F. (2015). Puntos de vista de los estudiantes de enfermería sobre la calidad de la educación en enfermería: un estudio cualitativo. Revista mundial de ciencias de la salud, 7 (2), 351–359. https://doi.org/10.5539/gjhs.v7n2p351
• Lara Cerda, A. D., Hernández Nava, N., Martínez Ramírez, A., Fosado Quiroz, R. E., & Rocha Rodríguez, M. R. (2021). Impacto de la asignatura Servicio Social dentro del programa educativo de la licenciatura en Enfermería. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(22), e 195. https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.880
• López-Entrambasaguas, O. M., Calero-García, M. J., Díaz-Meco-Niño, a. M., & Martínez-Linares, J. M. (2020). Garantía de calidad en la educación en enfermería: un estudio cualitativo que involucra a estudiantes y enfermeras recién graduadas [Quality Assurance in Nursing Education: A Qualitative Study Involving Students and Newly Graduated Nurses]. International of Environmental Research and Public Health, 17(1), 1-11. https://doi.org/10.3390/ijerph17010240
• López-Entrambasaguas, O. M., Martínez-Yebenes, R., Calero-García, M. J., Granero-Molina, J., & Martínez-Linares, J. M. (2019). Percepción de las enfermeras recién tituladas sobre el logro de sus competencias al salir de la universidad: un estudio cualitativo [Newly Qualified Nurses’ Perception of Their Competency Achievement on Leaving University: A Qualitative Study]. International of Environmental Research and Public Health, 16(21), 1-13. https://dx.doi.org/10.3390%2Fijerph16214284
• Martínez-Linares, J. M., Martínez-Yébenes, R., Andújar-Afán, F. A., & López-Entrambasaguas, O. M. (2019). Evaluación de la atención y la enseñanza de enfermería: un enfoque cualitativo [Assessment of Nursing Care and Teaching: A Qualitative Approach]. International of Environmental Research and Public Health, 16(15), 1-13. https://dx.doi.org/10.3390%2Fijerph16152774
• Merchán, M. G., Buenaño Barrionuevo, Ll. A., & Robalino Izurieta, G. (2016). El seguimiento a graduados, instrumento auxiliar para la construcción del currículo. Experiencia en la carrera de enfermería de la Universidad de Cuenca. Revista de la Facultad de Ciencias Médicas Universidad de Cuenca, 34(1), 12-22. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/medicina/article/view/965
• Meyer, G., Shatto, B., Delicath, T., & Von Der Lancken, S. (2017). Efecto de la revisión del plan de estudios en la transición a la práctica de los graduados [Effect of Curriculum Revision on Graduates’ Transition to Practice]. Nurse Educator, 42(3), 127-132. https://doi.org/10.1097/nne.0000000000000325
• Moreno Martín, G., Martínez García, D. N., Moreno Martín, M., & Fernández Nieto, M. I. (2019). Egresados de la carrera de enfermería y su perfil profesional. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 33(1), 1-13. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100003
• Pecina Leyva, R. M. (2019). Evaluación de la satisfacción académica del estudiante de enfermería sobre la calidad del servicio educativo. Revista electrónica sobre educación media y superior, 6(11), 1-18. http://www.cemys.org.mx/index.php/CEMYS/article/view/288
• Roig, H., Quesada-Pallarès, C., & Pineda-Herrera, P. (2021). Diseño y pilotaje del METEnf: Modelo de evaluación de los factores de transferencia de la información de los nuevos profesionales. Educación Médica, 22, 5346-5351. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2019.09.005
• Roque Herrera, Y., Gafas González, C., Herrera Molina, A. S., Salazar Granizo, Y., Betancourt Jimbo, C. R., & Figueredo Villa, D. (2018). Pertinencia de la formación académica de enfermería. Universidad Nacional de Chimborazo. Ecuador. Educación Médica, 19(52), 73-78. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.04.010
• Sánchez-Ojeda, M. A., Segura-Robles, A., Gallardo-Vigil, M. A., y Alemany-Arrebola, I. (2018). Enfermería Transcultural. Formación de los futuros profesionales de Enfermería en España. Index de Enfermería ,27(4), 247-250. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962018000300015&lng=es&tlng=en.
• Scaramal, D. A., Gomes Dellaroza, M. S., Oliveira Vannuchi, M. T., & Fernández Lourenco Haddad, M. do C. (2017). La satisfacción de docentes del currículo integrado de enfermería de una universidad estatal [Satisfaction of teachers working on the integrated nursing curriculum of a state university]. Revista Enfermagem UERJ, 25(1). 1-6. https://doi.org/10.12957/reuerj.2017.11630
• Scriven, M. (1967). The methodology of evaluation. Social Science Education Consortium. https://es.scribd.com/doc/283341599/Scriven-The-Methodology-of-Evaluation-1967
• Secretaría de Salud. (2019). Plan Sectorial de Salud 2019-2024. http://saludsinaloa.gob.mx/wp-content/uploads/2019/transparencia/PROGRAM_SECTORIAL_DE_SALUD_2019_2024.pdf
• Secretaría de Salud. (s.f). Comisión Interinstitucional para la Formación de Recursos Humanos para la Salud. http://www.cifrhs.salud.gob.mx/index.html
• Taylor, S. J., & Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós Básica.
• Tello-Pompa, C., Medina-Rodríguez, J., Ishikane-Jiménez, G., Sánchez-Arce., L., & Artega-Lujàn, N. (2017). Evaluación de la carrera profesional de enfermería: percepción de los estudiantes en una universidad nacional de Perú. Revista Enfermería Herediana, 10(1), 63-71. https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RENH/article/view/3133/3212
• United Nations Educational Scientific and Cultural Organization. (2019). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción. Revista Educación Superior Y Sociedad, 9(2), 97-113. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/171
• Valderrama Charry, L. D., & Dallos González, Y. (2019). Evaluación curricular proceso para mantener la calidad y pertinencia de los programas de educación. Revista Cultural del Cuidado Enfermería, 16(1), 40-50. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/cultura/article/view/5840/5415
• Venegas-Mares, C. I., Reynaga-Ornelas, L., Luna-Lara, M. G., Díaz-García, N. Y., & Ruiz-García, L. K. (2021). Percepciones de los egresados de enfermería sobre las competencias adquiridas para enfrentar el mundo laboral. Enfermería Universitaria, 18(1), 29-42. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2021.1.999
• Vera, M. C., Mazacon, M. N., & Bedoya, R. M. (2017). Pertinencia de la carrera de enfermería de la Universidad Técnica de Babahoyo. Pertinencia Académica, (2), 69-80. http://revista-academica.utb.edu.ec/index.php/pertacade/article/view/18
• Verde, J., & Bazán, L. (2017). Eficiencia terminal en la Licenciatura en Enfermería. Facultad de Enfermería. Universidad de la República. Revista Uruguaya de Enfermería, 12(2), 1-11. https://hdl.handle.net/20.500.12008/29379
• Vieira, M. A., Vieira da Silva, C., & Lopes de Domenico, E.B. (2016). La construcción y validación de un instrumento para la evaluación de egresados de cursos de licenciatura en enfermería [The construction and validation of an instrument for the assessment of graduates of undergraduate nursing courses]. Rev Lat Am Enfermagem, 14;24: e2710. https://doi.org/10.1590/1518-8345.0834.2710
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2022 Maria Guadalupe Pérez-Pinto, Silvia Patricia Aquino-Zúñiga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Las obras publicadas en versión electrónica de la revista están bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)