Digital competences training for advisors and technical consultants at e-Mexico community centers. Aguascalientes, a case study
DOI:
https://doi.org/10.33064/iycuaa2016672276Keywords:
educative communication, technological literacy, ICT training, digital competences, educative backwardness, community centersAbstract
This paper presents the partial results of a research that aimed to elaborate a diagnosis of the technological literacy process carried out by community centers of the Mexican west central region. Particularly, it analyses digital competences among advisors and technical consultants, named solidarity figures, who attend people with educative backwardness in Aguascalientes. The methodology employed was mixed, using survey and collective interviews. The study contributes to understanding these solidarity figures who are less studied than users, and findings show that it is essential to consolidate their digital skills training to strengthen their task. Also, these results made it possible to support and develop a training proposal as an object of study for a following research.
Downloads
Metrics
References
• CROVI, D. Apropiación: una aproximación conceptual. En M. Portillo e I. Cornejo (Coords.), ¿Comunicación posmasiva? Revisando los entramados comunicacionales y los paradigmas teóricos para comprenderlos (149-161). México: Universidad
Iberoamericana, 2012.
• DE PABLOS PONS, J. et al. (Coords.), Políticas Educativas y Buenas Prácticas con TIC. Barcelona, España: Graó, 2010.
• RAMÍREZ MARTINELL, A. y CASILLAS ALVARADO, M. A. (Comps.), Háblame de TIC: Tecnología Digital en la Educación Superior. Córdoba, Argentina: Editorial Brujas-SocialTIC, 2014.
• SALINAS AMESCUA, B. et al. Caracterización socioeducativa de las Plazas Comunitarias INEA-CONEVyT. Estudio exploratorio cualitativo a un año de su operación. México: CECAVI-UDLACONEVyT, 2002.
• SALINAS AMESCUA, B. et al. Uso significativo de la tecnología en la educación de adultos en el medio rural: resultados de la aplicación piloto de un modelo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(28): 31-60, 2006. ˝ SEP (SECRETARÍA DE EDUCACIÓN PÚBLICA). Lineamientos Específicos de Operación de los Programas de Atención a la Demanda de Educación para Adultos (INEA) y Modelo de Educación para la Vida y el Trabajo (INEA). Diario Oficial de la Federación, 12 de marzo de 2012.
• UNESCO (ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA). Las tecnologías de la información y la comunicación en la formación docente. Guía de planificación. Francia: División de Educación Superior,
UNESCO, 2004.
• BOSCO, A. Las tecnologías de la información y la comunicación en la formación del profesorado: lineamentos, actualidad y prospectiva. Razón y Palabra, 13(63). Recuperado en julio de 2012, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199520798002
• COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES. Proposal for a recommendation of the European Parliament and of the Council on key competences for lifelong learning. Bruselas: Author. 2005. Recuperado en octubre de 2012, dehttp://
www.europarl.europa.eu/meetdocs/2004_2009/documents/com/com_com(2005)0548_/com_com(2005)0548_en.pdf
• ISTE (INTERNATIONAL SOCIETY FOR TECHNOLOGY IN EDUCATION). ISTE Standards Teachers. 2008. Recuperado en octubre de 2015, de http://www.iste.org/standards/istestandards/standards-for-teachers
• PÉREZ SALAZAR, G. y CARABAZA GONZÁLEZ, J. El Sistema Nacional e-México a diez años de distancia: un nuevo discurso con bajos niveles de interacción. Versión, 27, 1-24, septiembre de 2011. Recuperado en diciembre de 2012, de http://version.xoc.uam.mx/index.php?option=com_ content&view=article&id=85:el-sistema-nacional-e-mexico-adiez-anos-de-distancia-un-nuevo-discurso-con-bajos-nivelesde-interaccion-1&catid=35:version-tematica&Itemid=43
• TULLY, C. J. Growing up in technological words: how modern technologies shape the everyday lives of young people. Bulletin of Science, Technology & Society, 23(6): 444-456, december 2003. doi: 10.1177/0270467603260812.
• UNESCO (ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA). Estándares de competencias en TIC para docentes. 2008. Recuperado en septiembre de 2013, de http://www.eduteka.org/pdfdir/
UNESCOEstandaresDocentes.pdf
Downloads
Published
How to Cite
License
Las obras publicadas en versión electrónica de la revista están bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)