Debt and health: two related concepts in the development of socioeconomic thinking

Authors

  • Rosalía de la Vega Guzmán Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo
  • Rocío Zariñana Herrejón Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

DOI:

https://doi.org/10.33064/ippd62801

Keywords:

economic psychology, indebtedness, economic behavior, economic literacy, health

Abstract

Being in debt is a condition generated through access to goods and services by means of credit. In the culture of indebtedness, psychological and cognitive factors are involved that compromise the physical and mental well-being of people, therefore, economic behavior will be influenced by the understanding of the socioeconomic environment, as well as by skills, attitudes and motivations towards debt, among other. The aim of this work is to find the meanings associated with the concept of indebtedness during the “Buen Fin” weekend of 2017, in the general population of the city of Morelia, Michoacán. A descriptive study was carried out based on the application of natural semantic networks on the concept of indebtedness, with 39 participants between 19 and 75 years of age. 113 defining words were obtained, of which 9 had the highest semantic weight, 7 of them refer to financial aspects and 2 to psychological aspects related to health. Final reflections suggest that the concepts of indebtedness are possibly influenced by the experiences derived from economic behavior and its consequences. In this context, the relationship between finances and health predominates.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Angulo, L. (2014). Prácticas financieras riesgosas para afrontar la crisis económica en los hogares: entre malabarismos con el dinero y sobreendeudamiento. Desacatos, 44, 51–66. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1607-050X2014000100005&script=sci_abstract .

Blázquez, M. y Budría, S. (2015). Income deprivation and mental well-being: The role of non-cognitive skills. Economics and Human Biology, 17, 16–28. doi:10.1016/j.ehb.2014.11.004

Clayton, M., Liñares-Zegarra, J. y Wilson, J.O.S. (2015). Does debt affect health? Cross country evidence on the debt-health nexus. Journal Social Science & Medicine, 130, 51-58. doi:10.1016/j.socscimed.2015.02.002

Comisión Nacional Bancaria y de Valores. (2017) Reporte Nacional de inclusión financiera 8. Comisión Nacional Bancaria y de Valores. Recuperado de http://www.cnbv.gob.mx/Inclusi%C3%B3n/Documents/Reportes%20de%20IF/Reporte%20de%20Inclusion%20Financiera%208.pdf

Danes, S. N. (1994). Parental percentions of children´s financial socialization. Financial Counseling and Planning, 5, 127–146. Recuperado de https://afcpe.org/assets/pdf/vol-58.pdf

Delval, J. (2007). Aspectos de la construcción del conocimiento sobre la sociedad. Educar, Curitiba, 30, 45–64. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/er/n30/a04n30

Denegri, M., Del Valle, C., González, Y., Etchebarne, S., Mieres, M., Sandoval, D., Chávez, D. y Ojeda, X. (2013). Educación económica y financiera para la formación inicial de profesores: herramientas conceptuales y didácticas. Temuco: Ediciones Universidad de La Frontera. Recuperado de http://humanidades.ufro.cl/images/libros/Educacion_Economica_y_financieracompressed.pdf

Denegri, M., Araneda, K., Ceppi, P., Olave, N., Olivares, P. y Sepúlveda, J. (2016). Alfabetización económica y actitudes hacia la compra en universitarios posterior a un programa de educación económica. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 15(29), 65–81. doi:10.21703/rexe.20162965814

Denegri, M., Caro, C., Cerda, M. I., Eschmann, K., Martínez, N. y Sepúlveda, J. (2017). Relación entre actitudes hacia el endeudamiento y discrepancia del yo en estudiantes de pedagogía chilenos. Actualidades Investigativas en Educación, 17(3), 106–134. doi:10.15517/aie.v17i3.29248

Denegri, M., Sepúlveda, J. y Layera, F. (2018). Comprender la economía: Educación económica y financiera en la infancia desde una perspectiva constructivista. Ensino em Re-Vista, 25(1), 57–81. doi:10.14393ER-v25n1a2018-03

Diez-Martínez, E. (2009). La alfabetización socioeconómica y financiera y la educación para el consumo sostenible en México: algunas reflexiones desde la psicología y la educación. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 8. Recuperado de http://www.uv.mx/cpue/num8/opinion/alfabetizacion.html

Donnelly, G., Iyerb, R. y Howell, R. (2012). The Big Five personality traits, material values, and financial well-being of self-described money managers. Journal of Economic Psychology. 33, 1129–1142. doi:10.1016/j.joep.2012.08.001

Downing, J. (2016).The health effects of the foreclosure crisis and unaffordable housing: A systematic review and explanation of evidence. Social Science & Medicine, 162, 88–96. doi:10.1016/j.socscimed.2016.06.014

Dunn, L.F. y Mirzaie, I.A. (2016). Consumer debt stress, changes in household debt, and the great recession. Economic Inquiry, 54(1), 201–214. doi: https://doi.org/10.1111/ecin.12218

Durante, K., & Laran, J. (2016) The Effect of Stress on Consumer Saving and Spending. Journal of Marketing Research, 53(5), 814–828. doi:10.1509/jmr.15.0319

Esquivel, L. (2017, 3 de abril). Cartera vencida de 12%; la más alta registrada en 3 años por la alza en tasas. La Razón. Recuperado de https://www.razon.com.mx/negocios/cartera-vencida-de-12-la-mas-alta-en-3-anos-por-alza-en-tasas/

Falconi, A., Gemmill, A., Karasek, D., Goodman, J., Anderson, B., Lee, M., Bellows, B. & Catalano, R. (2016). Stroke-attributable death among older persons during the great recession. Economics and Human Biology, 21, 56–63. doi:10.1016/j.ehb.2015.11.005

García, F. (2017, 17 de noviembre). Buen fin no es endeudamiento para las familias. Milenio. Recuperado de http://www.milenio.com/negocios/buen-fin-no-es-endeudamiento-para-las-familias

Guth, W., Wärneryd, K. E. y Lea, S. E. G. (1992). Economic psychology and experimental economics. Journal of Economic Psychology, 13(2) 199–201.

Hernández. A. (2017, 6 de agosto). Aumentan deudas con tarjetas de crédito. El universal. Recuperado de http://www.eluniversal.com.mx/articulo/nacion/sociedad/2017/08/6/aumentan-deudas-con-tarjetas-de-credito

Hinojosa, G. (2008). El tratamiento estadístico de las redes semánticas naturales. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades SOCIOTAM, 16(1), 133–154. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65411190007

Katona, G. (1951). Análisis psicológico del comportamiento económico. Buenos Aires: El Ateneo.

Katona, G. y Mueller, E. (1995). The dynamics of consumer reactions. Nueva York: New York University Press.

Lozano, C. y Fuentes, F. (2011). Análisis cualitativo de la toma de decisiones de ahorro o endeudamiento en periodos de crisis económica. Revista investigación operacional, 32(1), 53–66. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3682792.pdf

Lusardi, A & Tufano, P. (2015). Debt Literacy, Financial Experiences, and Overindebtedness. Journal of Pension Economics and Finance, 14(4), 1–41

Mansilla, L., Denegri, M. y Álvarez, B. (2016). Relación entre actitudes hacia el endeudamiento y locus de control del consumidor en estudiantes universitarios. Suma Psicológica, 23(1), 1–9. doi:10.1016/j.sumpsi.2015.11.002

Quintanilla, I. (2010). La psicología económica y del consumidor en la sociedad de la complejidad y la incertidumbre. Información psicológica, 100, 115–128. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3642857

Reis, F. I., Mendes, K. y Grigion, A. C. (2015). Causas e consequências da dívida no cartão de crédito: uma análise multifatores. Revista de Administração São Paulo, 50(2), 169–182. doi:10.5700/rausp1192

Reyes, I. (1993). Las redes semánticas naturales, su conceptualización y su utilización en la construcción de instrumentos. Revista de Psicología Social y Personalidad, 9(1), 81–97.

Shen, S., Sam, A. G. y Jones, E. (2014). Credit Card Indebtedness and Psychological Well-Being Over Time: Empirical Evidence from a Household Survey. Journal of Consumer Affairs, 48(3), 431–456. doi:10.1111/joca.12047

Valdez, J. L. (1996). La evaluación del auto concepto a través de la técnica de redes semánticas. Revista Mexicana de Psicología, 13(2), 175–185.

Van Raaij, W. F (1981). Economic Psychology. Journal of Economic Psychology, 1, 1-24. doi:10.1016/0167-4870(81)90002-7

Van Raaij, W. F. (1999). Economic Psychology Between Psychology and Economics: An Introduction. Applied Psychology: An International Review, 48(3), 263–272. doi:10.1111/j.1464-0597.1999.tb00001.x

Published

2020-01-01

How to Cite

de la Vega Guzmán, R., & Zariñana Herrejón, R. (2020). Debt and health: two related concepts in the development of socioeconomic thinking. Investigación Y Práctica En Psicología Del Desarrollo, 6, 3–22. https://doi.org/10.33064/ippd62801

Issue

Section

Estudios empíricos