Social capital and positive profesional expectations in college students

Authors

  • Oscar Guillermo Orozco Sandoval Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Francisco Javier Ruvalcaba Coyaso Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Octavio Martin Maza Diaz Cortés Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Clara Selva Olid Universitat Oberta de Catalunya

DOI:

https://doi.org/10.33064/ippd62623

Keywords:

social capital, positive professional expectations, college students, grade point average, perceived social class

Abstract

The study of the university stage as a key moment in personal development and as a precedent for working life has gained relevance in recent years. Social capital and professional expectations are variables that are related to the students becoming actors in the labor field. However, little is known about the relationship between these variables and the way in which they affect the university experience. This study is aimed at exploring the correlation between social capital and positive professional expectations in university students through a self-administered questionnaire in a sample of 571 students from the Autonomous University of Aguascalientes. The questionnaire had 43 questions that measured social capital and positive professional expectations, including scalar and nominal items, open questions, and free descriptors. It was found that social capital and positive professional expectations are related to variables such as perceived social class, academic average or work situation. Based on these results, we reflect on the different implications and scope of the study.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bourdieu, P. (1986). The forms of capital, en I. Szeman, y T. Kaposy (Eds.), Cultural theory: an anthology (págs. 81–92). United Kingdom: Wiley-Blackwell.

Bourdieu, P. (2009). El sentido práctico. Ciudad de México: Siglo XXI.

Bourdieu, P. (2011). Cuestiones de Sociología. Madrid: Akal.

Bourdieu, P. (2016). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.

Casillas, M., Chain, R. y Jacomé, N. (2007). Origen social de los estudiantes y trayectorias estudiantiles en la universidad veracruzana. Revista de la Educación Superior, 36(2) 7–29.

Feliz-Marreno, J. (2017). Capital social, redes sociales y actitud emprendedora en estudiantes universitarios de República Dominicana. Ciencia y Sociedad, 42(1) 43–58.

Fengqiao, Y. y Dan, M. (2015). The Impact of Social Capital in the Employment of College Graguates. Chinese Education & Society, 48(1) 78-108.

Haz-Gómez, F. (2015). El capital social y la universidad: estudio sobre la influencia de la universidad en la construcción del capital social de los jóvenes [tesis doctoral]. La Coruña: Universidade da Coruña.

Hernández-Hernández, G. y Fernández-Pérez, J. (2010). Expectativas profesionales: un estudio de caso. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 7(19) 18–27.

INEGI. (2015). Educación. Cuéntame… Información por entidad. Recuperado de http://cuentame.inegi.org.mx/monografias/informacion/ags/poblacion/educacion.aspx?tema=me&e=01

Mazzoni, E. y Iannone, M. (2014). From high school to university: Impact of social networking sites on social capital in the transitions of emerging adults. British Journal of Educational Technology, 45(2) 303–315.

Mejía-Giraldo, A.; Mendieta-Cardona, C. P. y Bravo-Castillo, M. (2015). Estrategias de innovación y capital social en la pequeña y mediana empresa. Ingeniería Industrial, 36(3), 286–296.

Nava, R., Mercado, P. y Demuner, M. (2013). La construcción del capital social en el emprendedor social universitario: experiencias para las OSC. Administración y Organizaciones, 16(31), 281–305.

OECD. (2019). Educación Superior en México: Resultados y relevancia para el mercado laboral. Paris: OECD. doi:10.1787/9789264309432-en

Rey, R. (2004). La inserción laboral de los médicos: los primeros años de ejercicio profesional y la incidencia del capital social. Montevideo: Universidad de La República.

Román-Castillo, R. y Smida, A. (2009). El rol del capital social del emprendedor en la expansión exitosa de una start-up. El caso de Hipertexto LTDA.- “La librería de la U”. Estudios Gerenciales, 113(25), 15–36.

Ruano, E., Silva, V. y Rivera, W. (2015). Cadena productiva y capital social: el caso de la piscicultura del Cauca, Colombia. Interações, 16,(2) 257–264

Sandoval-Lucero, E., Maes, J. B. y Klingsmith, L. (2014). African American and Latina(o) Community College Students' Social Capital and Student Success. College Student Journal, 48(3), 522–533.

Torio-López, S., Hernández-García, J. y Peña-Calvo, J. V. (2007). Capital social familiar y expectativas académico-formativas y laborales en el alumnado de educación secundaria obligatoria. Revista de Educación, 343(2), 559–586.

Universidad Autónoma de Aguascalientes. (2018, 18 de agosto). Licenciaturas. Universidad Autónoma de Aguascalientes. Recuperado de https://www.uaa.mx/portal/oferta-educativa/licenciaturas/

Valero, G. y Valenzuela, R. (2013). Desarrollo del capital social de los estudiantes universitarios a través de las redes sociales en línea. Intangible Capital, 9(4), 971–990.

Published

2020-01-01

How to Cite

Orozco Sandoval, O. G., Ruvalcaba Coyaso, F. J., Maza Diaz Cortés, O. M., & Selva Olid, C. (2020). Social capital and positive profesional expectations in college students. Investigación Y Práctica En Psicología Del Desarrollo, 6, 23–51. https://doi.org/10.33064/ippd62623

Issue

Section

Estudios empíricos