Graphic design and Spinoza’s practice philosophy

Authors

  • Juan Alberto Martín del Campo Jiménez Universidad Autónoma del Estado de Morelos

DOI:

https://doi.org/10.33064/artificio220202527

Keywords:

graphic design, philosophy, Spinoza

Abstract

The objective of this article is to introduce concepts that belong to Baruch Spinoza’s philosophy, passing through Guilles Deleuze and Felix Guattari, who used the system proposed in the book Ethics, to work within the same plane of immanency (from this perspective plane is understood as map, and immanency as the internal perseverance of bodies, opposed to transcendence). First, general aspects about graphic design and its relation to contemporary consumption practices are explained; then, Spinozian arguments are developed regarding the type of signs, the affections, and knowledge genre, relating them to image perception produced in advertising design.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Alberto Martín del Campo Jiménez, Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Es Licenciado en Diseño Gráfico por parte de la Universidad Autónoma de Aguascalientes, ilustrador, creador plástico, músico, docente y estudiante autodidacta de filosofía. Ha publicado y expuesto su trabajo en México y en países como España, Inglaterra, Polonia, Irán, Chipre y Grecia. Actualmente estudia la Maestría en Imagen, Arte, Cultura y Sociedad en la Universidad Autónoma del Estado de Morelos, donde investiga el fenómeno del fanzine ilustrado en la Ciudad de México. Por otro lado, dedica su tiempo al desarrollo de proyectos gráficos a través de la auto-edición, donde convergen textos filosóficos, poéticos y políticos con la ilustración.

Published

2020-03-13

How to Cite

Martín del Campo Jiménez, J. A. (2020). Graphic design and Spinoza’s practice philosophy. Artificium, (2), 38–47. https://doi.org/10.33064/artificio220202527

Issue

Section

Artículos