SUBTITLED. Four pictorial sequences of fictional teachings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/42crscsh2156

Keywords:

portrait, face, image-word, subtitle, audiovisual translation

Abstract

Art based research is a methodological environment that demands –as any investigation– the production of knowledge, artistic and extra-artistic, academic and extra-academic, but being a type of research in process of consolidation in universities, it is still necessary to explore forms, models, structures and methodological styles that allow to operationalize the artistic production processes that resort to intuition and creative work, unconscious and imaginative, as well as the multireferenciality and multidisciplinarity also artistic and academic, hybridizing. In this investigative framework this article presents an exercise of reflexivity of the pictorial and theoretical production processes of the series Subtitulados, resorting to the ethical philosophy of Levinas to problematize the theme of the portrait and the unattainable quality of the face as the principle of language, to later analyze the text image relationship with the addition of subtitles of the contemporary audiovisual translation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Vizcaíno Martínez Vizcaíno Martínez, Universidad de las Artes

Juan Manuel Vizcaíno Martínez (jm.vizcaino@universidaddelasartes.edu.mx) es egresado de la licenciatura en artes visuales con la especialidad en pintura (ICA, 2008), con maestría en Investigaciones Sociales y Humanísticas (UAA, 2015), inició carrera laboral en la Autónoma de Aguascalientes como museógrafo y encargado de la Galería Universitaria. Comenzó su carrera autoral en 2010 con exposiciones pictóricas individuales, en parejas y grupos, así como con proyectos colectivos de aplicación de las artes, además de participar y colaborar con iniciativas comunitarias y civiles. Miembro fundador activo de la Autodefensa Artística de Aguaskatlán (2018 a la fecha). Actualmente es Asesor de titulación de la Licenciatura en Artes Visuales y profesor en talleres de producción (ORCID: 0000-0002-9426-7763).

References

Abad, J. (2012). Imagen-palabra: texto visual o imagen textual. Ponencia presentada en el Congreso Iberoamericano de las Lenguas en la Educación y en la Cultura; IV Congreso Leer.es. Salamanca (España), 5-7 septiembre. Recuperado de https://www.oei.es/historico/congresolenguas/comunicacionesPDF/Abad_Javier.pdf

Carreras, G. (2008). La explicitación en el subtitulado de películas: teorías, propuesta metodológica y aplicación práctica [Tesina]. Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de las Palmas.

Carrillo, P. (2015). La investigación basada en la práctica de las artes y los medios audiovisuales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20, 219-240.

Recital de pintura subtitulada: una inauguración de muestra distinta a todo (2 de febrero de 2018). El día. Recuperado de https://www.eldia.com/nota/2018-2-23-3-54-26-recital-de-pintura-subtitulada-una-inauguracion-de-muestra-distinta-a-todo-espectaculos

Giménez, A. (2011). Emmanuel Levinas: Humanismo del rostro. Escritos, 19(43), 337-349.

Levinas, E. (2002). Totalidad e infinito. Ensayos sobre la exterioridad. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Orrego, D. (2013). Avance de la traducción audiovisual: desde los inicios hasta la era digital. Mutatis Mutandis, 6(2), 297-320.

Published

2019-10-04

How to Cite

Vizcaíno Martínez, V. M. (2019). SUBTITLED. Four pictorial sequences of fictional teachings. Caleidoscopio - Biannual Journal of Social Sciences and Humanities, 23(42), 149–176. https://doi.org/10.33064/42crscsh2156

Issue

Section

Dossier