EXPERIENCES LIVED BY FAMILY MEMBERS OF PROFESSIONS NURSES IN THE COVID AREA.
DOI:
https://doi.org/10.33064/54lm20234198Keywords:
Keywords, covid 19, lived experiences, families, Nursing Professionals.Abstract
Summary
During the months of the pandemic, hundreds of nurses put their life and their family’s lives at risk. Impacting in family relationship at home. This study aimed to analyze the experiences lived by the nurses family assigned in the Covid area. Eight family members participated with “Snowball” sampling. To get the information they made a semi-structured interview in the house of the ones who participated in it. The interviews were analyzed according to the content analysis. From the analysis a category was originated, lived experiences and 2 subcategories:1) Positive lived experiences, 2) Negative lived experiences. In general terms in the initial phases of the pandemic it was observed an impact in the nurses family that worked in the Covid area. Fear and uncertainty stand out, however in the phases after vaccination the feeling of tranquility and protection arises, where a sense of responsibility and care emerged together with learning. Strengthening actions in the face of future adversities that could put your health at risk. Finally we can deduce that the experiences were mostly positive in the face of the pandemic. Since the participants refer benefits, family union and Knowledge for their families and themselves.
Downloads
Metrics
References
Dabanch J. Emergencia de Sars-Cov-2. Aspectos básicos sobre su origen, epidemiología, estructura y patogenia para clínicos. Revista Médica Clínica Las Condes [Internet]. 2021;32(1):14–9. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2020.12.003
Broche Pérez Y, Fernández Castillo E, Reyes Luzardo DA. Consecuencias psicológicas de la cuarentena y el aislamiento social durante la pandemia de COVID-19. Revista Cubana de Salud Pública [Internet]. 2020;46(e2488):1–14. Disponible en: https://orcid.org/0000-0002-0613-3459
Ferreira V, Thalise Y, Pereira A. Dificultades y temores de las enfermeras que enfrentan la pandemia de COVID-19 en Brasil. Rev Hum Med. 2020;20(2):312–33.
Contreras F, Esguerra G. Psicología positiva: una nueva perspectiva en psicología [Internet]. Vol. 2, Diversitas. Universidad Santo Tomás, Facultad de Psicología; 2006 [Citado 2022 sep 29]. 311–319 p. Disponible en: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982006000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=es
Park N, Peterson C, Sun JK. La psicología positiva: Investigación y aplicaciones. Terapia psicológica [Internet]. 2013 abr [Citado 2022 sep 29];31(1):11–9. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S071848082013000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en
Sacco F. Responsabilidad, responsabilidad social y responsabilidad social universitaria. Perspectivas de tres conceptos. Visión Gerencial [Internet]. 2009 dic [Citado 2022 oct 31]; (2):383–97. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/4655/465545881015.pdf
Domínguez V, Universidad de Oviedo. El miedo en Aristóteles. Psicothema [Internet]. 2003 [Citado 2022 jul 31]; 15(4):662–6. Disponible en: https://www.psicothema.com/pdf/1121.pdf
Bleichmar H. La depresión: un estudio psicoanalítico. Ediciones Nueva Visión 1976, editor. Buenos Aires: Nueva Visión. 2008. 1–176 p.
Vetere G, Azrilevich P, Colombo MC, Rodríguez Biglieri R. La preocupación como estrategia de afrontamiento en pacientes con trastornos de ansiedad generalizada. Anuario de investigaciones [Internet]. 2011 [citado 2022 nov 1]; 18:89–94. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-16862011000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Raimundi MJ, Molina MF, Giménez M, Minichiello C. ¿Qué es un desafío? Estudio cualitativo de su significado subjetivo en adolescentes de Buenos Aires. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud [Internet]. 2014 jul [Citado 2022 jul 30]; 12(2): 521–34. Disponible en: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/alianza-cinde-umz/20140915070555/mariajuliaraimundi.pdf
Sierra JC, Ortega V, Zubeidat I. Ansiedad, angustia y estrés: tres conceptos a diferenciar. Revista Mal Estar e Subjetividade [Internet]. 2003 [Citado 2022 nov 1]; 3(1):10–59. Disponible en: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1518-61482003000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=es
Asociación de Academias de la Lengua Española. Diccionario de la lengua española [Internet]. Real Academia Española. 2022 [Citado 2022 jul 31]. p. 1–1. Disponible en: https://dle.rae.es/
Santana J de JC. El concepto de experiencia en Victor W. Turner, E. P. Thompson y Anthony Giddens: Un diálogo entre antropología social, historia y sociología. Sociología Histórica [Internet]. 2017; 0(7):345–75. Disponible en: http://revistas.um.es/sh/article/view/269621/222001
Definista. ¿Qué es beneficio? Su definición y significado [2022] [Internet]. Concepto de - Definición de. [Citado 2022 Nov 2]. Disponible en: https://conceptodefinicion.de/beneficio/
Johnson MC, Saletti-Cuesta L, Tumas N. Emociones, preocupaciones y reflexiones frente a la pandemia del COVID-19 en Argentina. Ciência & Saúde Coletiva [Internet]. 2020 jun 1 [Citado 2022 Nov 02]; 25(1):2447-2456. Disponible en: https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.10472020. ISSN 1678-4561.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Karla Guadalupe de León Delgado , Britany Alejandra Egure Luévano , Juana Itzamaray Escogido Sifuentes , Melisa Monserrat Robledo García, Briselin Denis Torres de Luna, Mariely Acosta Álvarez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Lux Médica está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-Compartir Igual 4.0 Internacional.