Strategies that promote self-learning learning in university students

Authors

  • Yaneth González Cástulo Instituto Michoacano de Ciencias de la Educación
  • María de Lourdes Vargas Garduño Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo
  • María Inés Gómez del Campo del Paso Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo
  • Ana María Méndez Puga Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

DOI:

https://doi.org/10.33064/37crscsh903

Keywords:

learning strategies, autonomous learning, higher education.

Abstract

This article aims to identify the learning strategies used by some university students in the educational area. For this purpose, a descriptive study was carried out based on the application of the questionnaire of learning strategies of León-Urquijo, Ospian-Marulanda, and Ruiz-Lozano (2012, modified by León-Urquijo, Risco del Valle and Alarcón Salvo, 2014 ), which measures seven learning strategies: essay, elaboration, organization, metacognition, self-regulation, self-assessment and affective support. The questionnaire was applied to 50 students of the Michoacan Institute of Education Sciences (imced). The results show that the evaluation and testing strategies are the most developed among students, but more attention should be given to strengthening strategies such as organization, self-regulation, elaboration and metacognitive strategies, so that they have the tools that favor autonomous learning. The results imply a reflection on the importance of changing the paradigms of the teaching process to reinforce the strategies that favor an autonomous learning, not only from the conscientization of the teachers, but from the educational models and curricular university designs. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Yaneth González Cástulo, Instituto Michoacano de Ciencias de la Educación

Licenciada en Psicología. Facultad de Psicología umsnh . Actualmente estudiante de la maestría de Psicología de la umsnh . Docente del Instituto Michoacano de Ciencias de la Educación desde 2011.

María de Lourdes Vargas Garduño, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Es doctora en Ciencias Sociales con especialidad en Psicología Social. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores, con nivel I. Sus líneas de investigación son: interculturalidad, procesos identitarios, formación docente y escritura académica.

María Inés Gómez del Campo del Paso, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Es doctora en Psicología. Maestra en Psicoterapia Humanista. Especialista en manejo de grupos, evaluación de talleres y en desarrollo del potencial humano. Ha realizado diversas publicaciones en libros y revistas indexadas.

Ana María Méndez Puga, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Es doctora en Filosofía y Educación. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores, con nivel I. Investiga en temas de aprendizaje en contextos de exclusión y colabora con el Programa de Lectura Científica en el estado de Michoacán.

Published

2017-08-01

How to Cite

González Cástulo, Y., Vargas Garduño, M. de L., Gómez del Campo del Paso, M. I., & Méndez Puga, A. M. (2017). Strategies that promote self-learning learning in university students. Caleidoscopio - Biannual Journal of Social Sciences and Humanities, 21(37), 75–90. https://doi.org/10.33064/37crscsh903

Issue

Section

Articles