5th Dimension Cartographies for the Practice of Psychosocial Action Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/50crscsh7407

Keywords:

action-research, 5th dimension, psychosocial intervention, qualitative methods, theory

Abstract

This text is an invitation to practice, a guide in the broadest sense of the word. 5th Dimension (5D) Cartographies is above all a tool, something we use to carry out different activities, research, intervention and even theoretical reflection. This is certainly not a formal definition and it is not because, following the logic of historical-cultural psychology, which supports the proposal, we will begin by defining it from its history. Later we will mention how it is articulated with other theoretical and methodological proposals in the humanities and social sciences to finally delimit what we understand and propose as 5D cartographies, thus, in the plural.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Carlos Palacios Montoya, Universidad Autónoma de Aguascalientes-CONAHCyT

José Carlos Palacios Montoya (josecarlogos8705@gmail.com) es doctor en psicología por la Universidad de Guadalajara y maestro en Investigaciones Sociales y Humanísticas por la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Sus intereses de investigación incluyen los procesos de significado y los sistemas de actividad, la subjetividad y el lenguaje. Contribución al artículo: conceptualización, investigación, redacción y edición (ORCID 0000-0002-7854-4441).

Miguel Angel Sahagún Padilla, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Miguel A. Sahagún (miguel.sahagun@edu.uaa.mx) es doctor en psicología social (2009) por la Universitat Autònoma de Barcelona. Desde agosto de 2013, es profesor de tiempo completo en el Departamento de Psicología de la Universidad Autónoma de Aguascalientes (México), realizando docencia e investigación en psicología social y metodología de la investigación. Contribución al artículo: conceptualización y edición (ORCID 0000-0002-8836-1358).

References

Barragán-León, A. N. (2019). Cartografía social: lenguaje creativo para la investigación cualitativa. Sociedad y economía, (36), 139-159. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99660272008

Cano, L. Y. D., Medina, N. S., & Pichardo, A. A. H. (2019). La cartografía corporal, importancia en la educación para la salud. Aproximación a una revisión bibliográfica. Bio-grafía: escritos sobre la biología y su enseñanza, (extra 1), 590-602. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7561537

Cong-Lem, N. (2022). Vygotsky’s, Leontiev’s and Engeström’s cultural-historical (activity) theories: Overview, clarifications and implications. Integrative Psychological and Behavioral Science, 56(4), 1091-1112. https://doi.org/10.1007/s12124-022-09703-6

Crespo, I., Lalueza, J. L., Portell, M., & Sánchez, S. (2004). Aprendizaje Interinstitucional, Intercultural e Intergeneracional en una Comunidad Gitana. https://www.researchgate.net/publication/260684888_Aprendizaje_Interinstitucional_Intercultural_e_Intergeneracional_en_una_Comunidad_Gitana

Diez Tetamanti, J. M., & Chanampa, M. E. (2016). Perspectivas de la Cartografía Social, experiencias entre extensión, investigación e intervención social. Revista de Extensión Universitaria +E, (6), 84-94. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=564172835010

Engeström, Y., & Sannino, A. (2017). Studies of expansive learning: Foundations, findings and future challenges. Educational Research Review, 5(1), 1-24. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2009.12.002

Jornet, A., & Cole, M. (2018). Introduction to symposium on Vygotsky and Spinoza. Mind, Culture, and Activity, 25(4), 340-345. https://doi.org/10.1080/10749039.2018.1538379

Lalueza, J. L., Sánchez-Busqués, S., & Padrós, M. (2016). Creando vínculos entre Universidad y Comunidad: el proyecto Shere Rom, una experiencia de aprendizaje servicio en la Facultad de Psicología de la Universitat Autònoma de Barcelona. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio, (2), 33-69. https://revistes.ub.edu/index.php/RIDAS/article/view/RIDAS2016.2.3

Leivas Vargas, Monique, Alejandra Boni Aristizábal, and Montse Mendoza Crespo. 2017. “Del Cuerpo a La Ciudad: Repensando Nuestros Territorios Desde La Investigación Colectiva Con Cartografía Social”. Kult-ur, 4(8),169-90. https://doi.org/10.6035/Kult-ur.2017.4.8.6.

Mercado-Salas, R., Sousa, L., Palacios Montoya, J. C., & Sahagún Padilla, M. (2021). Let 's make a movie: an intergenerational activity with older people and adolescents in Aguascalientes, Mexico. Journal of Intergenerational Relationships, 19(3), 407-411. https://doi.org/10.1080/15350770.2020.1852994

Michael, C. (1999). Psicología cultural. Morata.

Nilsson, M., & Nocon, H. (2005). School of Tomorrow: Teaching and Technology in Local and Global Communities. Peter Lang.

Palacios Montoya, J. C., Sahagún Padilla, M. Á., Reynaga Estrada, P., Colunga Rodríguez, C., & Lalueza Sazatornil, J. L. (2020). El cuidado de la salud desde una perspectiva histórico cultural: de la perspectiva a la práctica. En M. G. Luna y R. Delgado (Coords.) Investigación en Psicología: Nuevos desafíos para el siglo XXI (págs. 16-29). Porrúa.

Rey, J., & Granese, A. (2019). La cartografía como método de investigación en psicología. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 9(1), 221-245. https://doi.org/10.26864/pcs.v9.n1.4

Roth, W. M., & Lee, Y. J. (2007). “Vygotsky’s neglected legacy”: Cultural-historical activity theory. Review of educational research, 77(2), 186-232. http://edcipr.com/wp-content/uploads/2017/02/Vygotsky-neglected-legacy.pdf

Roth, W. M. (2007). Emotion at work: A contribution to third-generation cultural-historical activity theory. Mind, culture, and activity, 14(1-2), 40-63. https://doi.org/10.1080/10749030701307705

Sannino, A. (2015). The principle of double stimulation: A path to volitional action. Learning, culture and social interaction, 6, 1-15. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2015.01.001

Yamagata-Lynch, L. C. (2010). Activity systems analysis methods: Understanding complex learning environments. Springer.

Published

2024-01-01

How to Cite

Palacios Montoya, J. C., & Sahagún Padilla, M. A. (2024). 5th Dimension Cartographies for the Practice of Psychosocial Action Research. Caleidoscopio - Biannual Journal of Social Sciences and Humanities, 27(50). https://doi.org/10.33064/50crscsh7407

Issue

Section

Materials