Thinking about Indigenous University Education from the Paradigm of Complexity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/49crscsh3707

Keywords:

higher education, indigenous students, ethnic identity, paradigm of complexity

Abstract

The present investigation addresses the issue of the complexity paradigm in university students from ethnic groups, who face their academic reality every day within university classrooms. The biographical-narrative research, which includes the design of field work, considers the relevance of using the quantitative-descriptive and qualitative method, through life stories, data collection and storage, as well as analysis, and interpretation. The objective is to comprehend the complexity of their student environment. Among the results obtained, the Ralámuli students leave their place of origin and enter the university environment, facing new challenges in order to stay within the traditional educational system, impacting their cultural beliefs. Above all, it highlights complexity of navigating the university system, where they are forced to develop new ways of feeling, thinking, and acting, creating a new reality in their surroundings. This, in turn, initiates a debate on the paradigm of complexity.

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Author Biographies

Addy Anchondo-Aguilar, Universidad Autónoma de Chihuahua

Addy Anchondo-Aguilar (aanchondo@uach.mx) es doctora en Pedagogía Crítica (IPEC), maestra en Ciencias de la Productividad Frutícolas (UACH) y administradora Agrotecnológica (UACH). Docente-Investigador en la Facultad de Ciencias Agrotecnológicas de la Universidad Autónoma de Chihuahua. Autora de varios artículos sobre educación superior, mujeres indígenas ralámuri y transferencia de tecnología en las unidades de producción familiar en la Sierra Tarahumara. Pertenece al Sistema Nacional de México (candidata). Contribución al artículo: conceptualización, análisis formal, investigación, metodología, redacción del borrador original; revisión y edición (ORCID 0000-0002-4112-403X).

Federico Julián Mancera-Valencia, Centro de Investigación y Docencia

Federico Julián Mancera-Valencia (federico.mancera@cid.edu.mx) es doctor en Pedagogía Crítica (IPEC), maestro en Educación (CID) y geógrafo por la Facultad de Filosofía y Letras (UNAM). Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel I. Profesor-Investigador de Tiempo Completo del Centro de Investigación y Docencia (CID). Genera conocimiento en los campos de patrimonio cultural y educación, estudios culturales, poscolonialidad y estudios en complejidad. Contribución al artículo: conceptualización, visualización, supervisión, redacción – borrador original; redacción – revisión y edición (ORCID 0000-0001-5933-4855).

Anabel Ortega-Rodríguez, Universidad Autónoma de Chihuahua

Anabel Ortega-Rodríguez (aortegar@uach.mx) es doctora en Administración Pública. Profesora Investigadora de Tiempo Completo de la Universidad Autónoma de Chihuahua, Facultad de Ciencias Agrotecnológicas. Contribución al artículo: conceptualización, análisis formal, metodología, redacción del borrador original; revisión y edición (ORCID 0000-0001-7973-2172).

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Published

2023-07-01

How to Cite

Anchondo-Aguilar, A., Mancera-Valencia, F. J., & Ortega-Rodríguez, A. (2023). Thinking about Indigenous University Education from the Paradigm of Complexity. Caleidoscopio - Biannual Journal of Social Sciences and Humanities, 27(49). https://doi.org/10.33064/49crscsh3707

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