Ethics and Education: Towards a Responsible Management of Educational Institutions

Authors

  • Hector Sevilla Godinez Universidad de Guadalajara

DOI:

https://doi.org/10.33064/49crscsh3173

Keywords:

teaching, responsibility, moral code, behavior, axiology

Abstract

The ethical aspect is implicit in educational processes because they operate from what is considered correct. Institutions have ideologies, sometimes exposed and other times hidden, that delineate and determine what happens in them. Carrying out responsible management of educational institutions implies the review of moral codes and the ability to evaluate them. In this text, various aspects of the ethical dimension of education are analyzed, such as the implementation of responsibility, the ideology of the student, the ideology of the teacher, the ideology of the administrative staff, the codes of behavior and the relationship of ethics with knowledge. Responsible management is analyzed: the structuring of the educational center, academic efficiency, the delimitation of functions, quality, and leadership, as well as didactic management. It is concluded that the responsible management of education is not possible without the involvement of ethics in all the actors of the educational phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ackoff, R. (1990). El arte de resolver problemas. Limusa.

Ackoff, R. (2001). Planificación de la empresa del futuro. Limusa.

Alho da Costa, B. (2003). El Liderazgo y La Dirección en el Contexto Universitario. Pedro & Joao.

Antúnez, S. (1997). Claves para la organización de centros escolares. Horsori.

Antúnez, S. (1998). El proyecto educativo de centro. Graó.

Antúnez, S. (2004). Organización escolar y acción directiva. SEP.

Badillo, M. y Rueda, M. (eds.) (2005). El director como líder en la gestión educativa y el desafío para elevar la calidad de la educación básica. COMIE.

Beltrán, F. (2007). Política versus gestión escolar. Revista Novedades Educativas, 18, 4–8.

Bolívar, A. (1994). Autoevaluación institucional para la mejora interna. En M. Zabalza (Ed.), Reforma educativa y organización escolar (pp. 915–994). Tórculo.

Bolívar, A. (2010). El liderazgo educativo y su papel en la mejora. Una revisión actual de posibilidades y limitaciones. Psicoperspectivas, 9(2), 9–33.

Brandstadter, A. (2007). La gestión: Cartografía semántica para orientarse en un territorio enmarañado. Revista Novedades Educativas, 18, 12–14.

Boyd, W. (1992). The power of paradigms: reconceptualizing Educational Policy and Management. Educational Administration Quarterly, 28, 504–528.

Brunner J. (2005). Tendencias recientes de la educación superior a nivel internacional: marco para la discusión sobre procesos de aseguramiento de la calidad. Escuela de Gobierno. Universidad Adolfo Ibáñez.

Cantón, I. (2007). Competencias profesionales para docentes y directivos escolares. Revista Novedades Educativas, 194, 16–20.

Castelán, A. (2003). ¿Una nueva gestión educativa para nuestras escuelas? Educación 2001. Revista de educación moderna para una sociedad democrática, 97, 39–42.

Cervantes, E. (1998). Una cultura de calidad en la escuela: liderazgo para el cambio educativo. Castillo.

Chacón, L. (2014). La gestión educativa del Siglo XXI. Omnia, 2, 150–161.

De Geuss, A. (1988). Planning as Learning. Harvard Business Review, March-April, 70-74.

Feltrero, R. (2006). Ética de la computación. Principios de funcionalidad y diseño. Isegoría, 34, 79–109.

Fullan, M. y Hargreaves, A. (2001). La escuela que queremos. Amorrortu.

Fullan, M. (2002). Líder en una cultura de cambio. Octaedro.

Gairín, J. y Olmos, P. (Eds.) (2022). Disminuir el abandono escolar y mejorar la persistencia. Narcea Ediciones.

Galbraith, J. (1986). Anatomía del poder. Diana.

García, J. (2004). Educational administration and management. Some lessons in the US and México. Revista Interamericana de Educación para Adultos, 26, 11–52.

Gautier, E. (2007). Educación de calidad. Comentarios a la nueva propuesta de la OREALC/UNESCO. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5, 29–35.

González, T. (2007). Organización y Gestión de Centros Escolares. Dimensiones y procesos. Pearson Prentice Hall.

Hammer, M. y Champy, J. (1994). Reingeniería. Norma.

Jabif, L. (2008). El rol del directivo. Federación Internacional de Fe y Alegría.

Lacey, H. (2009). La ética y el desarrollo de la nanotecnología. Realidad, 199, 77–90.

Latapí, P. (2004). La política educativa del Estado mexicano desde 2002. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6(2), 1–16.

Lavín, S. (2007). Transitando desde la gestión de un establecimiento hacia la gestión de un centro de desarrollo educativo. Educare, 31(2), 23–35.

Martínez, M. (2006). La gestión de un nuevo sistema educativo en función de la escuela. Educar. Revista de Educación, 39, 59–68.

Matus, C. (1987). Política, Planificación y Gobierno. UNESCO/OREALC, Ministerio de Educación y Justicia.

Maureira, O. (2004). El liderazgo factor de eficacia escolar, hacia un modelo causal. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2, 1–21.

Mintzber, H. y Quinn, J. (1991). El Proceso Estratégico. Prentice Hall Hispanoamericana.

Moncayo, L. (2006). Delimitando el concepto de gestión escolar. Educar. Revista de Educación, 39, 7–12.

Morín, E. (2002). La Cabeza Bien Puesta. Repensar la Reforma. Reformar el Pensamiento. Nueva Visión.

Muñoz, C. (1997). Calidad de la Educación. Políticas instrumentadas en diversos países para mejorarla. Fundación Mexicana para la Salud.

Murillo, F. (2006). Una dirección escolar para el cambio: Del liderazgo transformacional al liderazgo distribuido. Revista Electrónica Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 4, 11–24.

Namo de Mello, G. (1998). Nuevas propuestas para la gestión educativa. SEP.

Nieto, J. (2003). La comunicación en las organizaciones escolares. En M. González (Ed.), Organización y gestión de centros escolares: dimensiones y procesos (pp. 107–130). Pearson Educación.

Ornelas, C. (1997). El sistema educativo mexicano. FCE.

Osuna, C. y Luna, E. (2011). Valores Éticos en la Formación Universitaria de las Áreas de Ciencias Naturales e Ingeniería y Tecnología en el Contexto de la Sociedad del Conocimiento. Formación universitaria, 4(5), 29–36.

Portela, A. (2003). Gobierno, autonomía y participación en los centros escolares. En M. González (Ed.), Organización y gestión de centros escolares: dimensiones y procesos (pp. 75–90). Pearson Educación.

Portela, A. (2003). Planificación y estrategia en los centros escolares. M. González (Ed.), Organización y gestión de centros escolares: dimensiones y procesos (pp. 207–224). Pearson Educación.

Pozner de Winberg, P. (1997). El directivo como gestor de aprendizajes escolares. AIQUE.

Pozner de Winberg, P. (2000). Competencias para la profesionalización de la gestión educativa. IIPE.

Ramírez, S. (2022). La ética organizacional en la escuela desde la dirección escolar. Temps d’Educació, 63, 293–309.

Ramírez, S. y Gairín, J. (2022). Dirección escolar y desarrollo Ético Organizacional en escuelas de Catalunya. Revista Educatio Siglo XXI, 40(3), 107–132.

Reyes, M. y Kae, K. (2022). Análisis de las políticas educativas desde la perspectiva de la inclusión en México. Passo Fundo, 29(1), 43–69.

Ritter, M. (2008). Cultura Organizacional. La Crujía Ediciones.

Rivas, S. (2006). La gestión directiva en la escuela. Educar. Revista de Educación, 39, 13–20.

Salas, F. (2003). La administración educativa y su fundamentación epistemológica. Educación. Universidad de Costa Rica, 27(1), 9–16.

Sander, B. (1996). Gestión educativa en América Latina. Troquel.

Sañudo, L. (2001). La transformación de la gestión educativa. Entre el conflicto y el poder. Revista de Educación, 16, 24–31.

Saura, G. (2022). Políticas aceleradas/mundo ensamblado. Ritmos, contextos y actores en educación. Foro de Educación, 19(1), 135–158.

Schmelkes, S. (2001). Calidad de la educación y gestión escolar. En E. Manteca (Ed.), Gestión Escolar (pp. 83–90). SEP.

Seddon, T. (1997). Markets and the Enblish: Rethinking educational restructuring as institutional design. British Journal of Sociology of Education, 18(2), 165–185.

Sérieyx, H. (1994). El Big Bang de las Organizaciones. Cuando la Empresa entra en Mutación. Granica.

Stoll, L. y Fink, D. (1999). Para cambiar nuestras escuelas. Octaedro.

Toranzos, L. (1996). Evaluación y calidad. Revista Iberoamericana de Educación, 10, 63–78.

UNESCO (1994). GESEDUCA: Gestión Educativa, un modelo para armar. UNESCO; OREALC; REPLAD.

UNESCO (2022). La encrucijada de la educación en América Latina y el Caribe: Informe regional de monitoreo ODS4-Educación 2030. UNESCO.

Villa, A. (2004). Liderazgo para la innovación. En A. Villa (Ed.), Dirección para la innovación: apertura de los centros a la sociedad del conocimiento (pp. 269–305). Universidad de Deusto.

Published

2023-07-01

How to Cite

Sevilla Godinez, H. (2023). Ethics and Education: Towards a Responsible Management of Educational Institutions. Caleidoscopio - Biannual Journal of Social Sciences and Humanities, 27(49). https://doi.org/10.33064/49crscsh3173

Issue

Section

Articles