Indigenous education and sustainable development in context of the Sierra Tarahumara: Legislation without transversality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/41crscsh1821

Keywords:

indigenous education, educational legislation, sustainable development, Sierra Tarahumara

Abstract

The review of the international legal framework of the Mexican Republic and the State of Chihuahua, related to sustainable development and indigenous education. The study is designed to know the legal concatenation of indigenous education with the protection of the environment and the sustainable development of indigenous peoples located in the Sierra Tarahumara. This territory has a high biodiversity. It also offers multiple ecosystem services: water, soil, minerals, cultural and geological landscapes, which are used by tourism, mining and agricultural activities and part of the lands of the indigenous raramuli, o'dami, o’óba and wuarijó. The work enunciates various laws that are relevant to culture and the environment, indigenous education and sustainable development. These norms give meaning to public educational policies of federal and state character in twelve municipalities of the Sierra Tarahumara.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Federico Julián Mancera-Valencia, Centro de Investigación y Docencia

Federico J. Mancera-Valencia (federico.mancera@cid.edu.mx) es Doctor en Pedagogía Crítica por el Instituto de Pedagogía Crítica, Maestro en Educación por el Centro de Investigación y Docencia, Geógrafo de la Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM. Profesor-Investigador de Tiempo Completo del Centro de Investigación y Docencia (CID), posee el perfil PRODEP y es Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel I (ORCID: 0000-0001-5933-4855).

Arturo Mario Herrera Bautista, Escuela de Antropología e Historia del Norte de México

Arturo M. Herrera Bautista e (arturoherr@gmail.com) es Antropólogo por la ENAH, Maestro en Antropología Social por el CIESAS. Profesor-Investigador de Tiempo Completo de la Escuela de Antropología e Historia del Norte de México (ORCID: 0000-0002-7784-6659).

Magdalena Sahagún Hermosillo, Productividad Mujer

Magdalena Sahagún Hermosillo (lajusticia_74@yahoo.com.mx) es Licenciada en Derecho por la Universidad Autónoma de Chihuahua. Directora de Productividad Mujer. Asesora en Derechos Humanos y Culturales. Asesora psico-jurídica y tanatológica (ORCID: 0000-0002-7361-1609).

References

Cazar, O. (2009). Identidad personal de docentes de telesecundaria [Tesis de Maestría]. Chihuahua: Centro Chihuahuense de Estudios de Posgrado.

CONANP, GEF, PNUMA y WWF. (s/f). Proyecto Tarahumara Sustentable. Recuperado de http://www.tarahumarasustentable.mx/

Dirección General de Educación Indígena, SEP; SEB. (2017). Programa de Lengua Ralámuli. Ciudad de México: SEP. Recuperado de https://www.planyprogramasdestudio.sep.gob.mx/descargables/prog-estudio/Programa-de-estudios-Ralamuli-WEB-2017.pdf

Herrera, A. M. (2011). Índice del Reemplazo Etnolingüístico en Chihuahua, en F. J. Mancera-Valencia, (Coord.), Atlas del Patrimonio Cultural del Estado de Chihuahua. Instituto Chihuahuense de la Cultura. Chihuahua: Gobierno del Estado de Chihuahua; ISAD; INEGI; INAH-Chihuahua; Misiones Coloniales, A.C.; SEMERNAT; CONACULTA.

Mancera-Valencia, F. J. (2012). Geografía histórica de la educación pública en Chihuahua, siglos XIX y XX; la distribución del patrimonio cultural escolar. en: F. J. Mancera-Valencia (Coord.), Patrimonio cultural escolar de Chihuahua (págs. 89-113). Chihuahua: CONACULTA.

Mancera-Valencia, F. J. (2016). Descolonización de las Epistemologías Locales-Regionales desde la Pedagogía Sociocultural [Tesis doctoral]. Chihuahua: Instituto de Pedagogía Crítica.

Mayagoitia Padilla, E. A. (2011). Educación en el medio indígena de Chihuahua. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 2(2), 33-41. Recuperado de https://rediech.org/inicio/index.php/biblioteca/articulos/item/download/24_dc8bf9168bf34b82e344ac90902816fc

Merino Rascón, M. (2007). El Consejo Supremo de la Tarahumara. Organización y resistencia (1939-2005). Chihuahua: Doble Hélice Ediciones; PACMyC.

Ortiz, F. J. (2014). Bilingüismo e interculturalidad en escuelas indígenas del estado de Chihuahua [Tesis de maestría]. Chihuahua: Centro de Investigación y Docencia.

Ortiz, F. J. y Mancera-Valencia, F. J. (2016). Prácticas culturales rarámuri en una secundaria intercultural en la Tarahumara. RECIE. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa, 3(1). 161-169. Recuperado de http://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/recie/article/download/197/288/

PNUD. (s/f). Objetivos del desarrollo sostenible. La Paz: PNUD. Recuperado de http://www.bo.undp.org/content/bolivia/es/home/about-us/contact-us.html

SEECH. (s/f). Estadísticas. Portal Web de Servicios Educativos del Estado de Chihuahua. Recuperado de http://seech.gob.mx/estadistica/2019-index.html#

UNESCO. (1990). Declaración mundial sobre educación para todos. Nueva York: UNESCO. Recuperado de http://www.unesco.org/education/pdf/JOMTIE_S.PDF

Published

2019-09-15

How to Cite

Mancera-Valencia, F. J., Herrera Bautista, A. M., & Sahagún Hermosillo, M. (2019). Indigenous education and sustainable development in context of the Sierra Tarahumara: Legislation without transversality. Caleidoscopio - Biannual Journal of Social Sciences and Humanities, 23(41), 213–258. https://doi.org/10.33064/41crscsh1821

Issue

Section

Articles