A health care and alcohol consumption prevention program proposal for Mayan-speaking teenagers: an initial approximation based on interculturality

Authors

  • Aymé Yolanda Pacheco Trejo Universidad Modelo Valladolid
  • Juan Alberto Pérez Briceño Centro de Formación, Atención e Investigación en Psicología

DOI:

https://doi.org/10.33064/34crscsh161

Keywords:

health, adolescence, intercultural, intervention

Abstract

It is a fact that adolescents of indigenous communities in our country represent a sector of the population with severe deficiency on health, education and rights, among other important needs. Health problems such as malnutrition, alcoholism, drug addiction, hiv / aids and suicides are often in this population as the main causes of mortality. To attend these issues effectively and urgently requires necessarily a break away from the hegemonic medical model and approach communities from another view, from an intercultural approach that includes understanding and respect for the language, forms of communication, values and beliefs as a social organization, and rescue their therapeutic resources. In this context is presented the program of comprehensive health for adolescents in vulnerable conditions attention ( paisav ). This program has as general purpose to prevent and intervene in risk behaviors that have been identified with the highest incidence in 300 high school students in three high-risk communities with Mayan-speaking population in the eastern region of the State of Yucatan. The intervention will be implemented in form of group workshops in the classrooms of the school in evening classes twice a week for four months. Audiovisual aids, videos, slides and music will be used, as well as brochures and various participatory development. It concludes with a series of recommendations from a first approach with a pilot implementation of the program with 30 students, 15 men and 14 women, which belong to the High School 69 of Xocén, Valladolid, which are being integrated into subsequent application programs to improve the work from an intercultural perspective on Maya adolescent speakers.


Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aymé Yolanda Pacheco Trejo, Universidad Modelo Valladolid

Realizó sus estudios de posgrado en la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional Autónoma de México, donde se graduó con mención honorífica de la maestría en psicología experimental. Estudió el doctorado en psicología de la salud. Ha sido directora de tesis, lectora y sinodal de diversos exámenes de grado a nivel licenciatura y doctorado. Ha elaborado diversos manuales, pruebas y materiales didácticos en las áreas de formación de terapeutas, prevención de la violencia hacia la mujer, equidad de género, sexualidad, diversidad sexual y prevención del vih/sida . Ha diseñado programas curriculares, organizado eventos académicos e impartido talleres diversos. Dentro de su experiencia clínica, destaca su trabajo como supervisora clínica, terapeuta e investigadora en las líneas de adicciones, adolescencia, salud, escenarios hospitalarios y formación de terapeutas. Actualmente es directora general de la Universidad Modelo en Valladolid, Yucatán, profesora-investigadora de la Escuela de la Salud de la misma institución, miembro del padrón de tutores del Progra- ma de Maestría y Doctorado en Ciencias Sociales de la Universidad Autónoma de Aguascalientes y Subdirectora del Centro de Formación, Atención e Investigación en Psicología, A.C.

Juan Alberto Pérez Briceño, Centro de Formación, Atención e Investigación en Psicología

Realizó sus estudios de licenciatura en psicología en la Universidad Modelo de Mérida, Yucatán, en la cual también cursó el diplomado en psicología de la salud. Realizó la maestría en psicoterapia humanista en el Instituto Carl Rogers de la ciudad de Puebla, donde, a su vez, realizó el diplomado en psicoterapia de pareja y familia. Se formó como tutor y orientador en la Universidad del Mayab de Mérida, Yucatán. Ha trabajado con adolescentes, como orientador y tutor en diversas preparatorias, siendo responsable del programa de orientación y tutorías. Ha sido profesor de universidad en el área de la salud. Actualmente es coordinador de la licenciatura en psicología de la Universidad Modelo, Valladolid. Es psicoterapeuta privado y elabora e imparte talleres de desarrollo humano y terapéutico. Es presidente del Centro de Formación, Atención e Investigación en Psicología, CEFAIP, A. C.

Published

2016-01-01

How to Cite

Pacheco Trejo, A. Y., & Pérez Briceño, J. A. (2016). A health care and alcohol consumption prevention program proposal for Mayan-speaking teenagers: an initial approximation based on interculturality. Caleidoscopio - Biannual Journal of Social Sciences and Humanities, 19(34), 57–75. https://doi.org/10.33064/34crscsh161

Issue

Section

Articles