Visibility of information on social networks: Facebook's algorithms and their influence on clickbait

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/41crscsh1772

Keywords:

digital journalism, clickbait, Facebook, algorithms

Abstract

This article proposes an analysis of the clickbait headlines published from the official accounts of the media and that are reflected in the news feed of their followers on Facebook. Through a descriptive analysis based on a structured observation of the media publications on this network, the structure and main characteristics of these headlines are studied, as well as the use of clickbait by the media. There is a tendency to modify the original title when it is published on Facebook, omitting essential information and using linguistic resources such as punctuation, capitalization, numbers or adjectives to attract readers' attention and motivate them to click on the link.

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Author Biographies

Patricia Jiménez Palomares, Universidad Rey Juan Carlos

Patricia Jiménez Palomares (p.jimenezpal@alumnos.urjc.es) es Graduada en Periodismo por la Universidad Rey Juan Carlos (España) e investigadora colaboradora en esta universidad. Técnico Superior en Producción de Audiovisuales, Radio y Espectáculos. Experta en Marketing Digital y Redes Sociales (ORCID: 0000-0002-3147-0043).

Flávia Gomes-Franco e Silva, Universidad Rey Juan Carlos

Flávia Gomes-Franco e Silva (flavia.gomes@urjc.es) es Doctora en Ciencias de la Comunicación y Máster en Comunicación y Problemas Socioculturales por la Universidad Rey Juan Carlos (España). Licenciada en Periodismo por la Universidade Federal de Goiás (Brasil). Docente e investigadora vinculada a la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales de la URJC, área de Didáctica de la Lengua y la Literatura (ORCID: 0000-0002-0608-2567).

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Published

2019-05-21

How to Cite

Jiménez Palomares, P., & Gomes-Franco e Silva, F. (2019). Visibility of information on social networks: Facebook’s algorithms and their influence on clickbait. Caleidoscopio - Biannual Journal of Social Sciences and Humanities, 23(41), 173–211. https://doi.org/10.33064/41crscsh1772

Issue

Section

Articles