Perception of Digital Competencies Achievement in Students of Technological Universities

Authors

  • Karol Wojtyla Medellín Hernández Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.33064/2024docere306573

Keywords:

digital competencies, access to ICT, pioneer students, technological universities

Abstract

The presence of information and communication technologies (ICT) in daily life, academia, and consequently in the workforces made it necessary to train students in a transversal manner through ICT. This issue became indispensable during the COVID-19 lockdown. As a result, it was necessary to measure students' self-perception of their mastering in ICT. To do this, information was collected through a questionnaire consisting of a Likert scale, which was administered to 566 students from five technological universities. The results indicate that, despite the sufficient digital competencies of students, there are still differences related to gender, place of origin and family academic background.

 

Translated by Alexia Carolina Cruz Rodríguez.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Karol Wojtyla Medellín Hernández, Universidad Autónoma de Aguascalientes

De origen mexicano, Karol Wojtyla Medellín Hernández nació en Aguascalientes y estudió la Licenciatura de Enseñanza del Inglés (2013) en la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA). Posteriormente, cursó la Maestría en Investigación Educativa (2023) en la misma institución. Actualmente, se desempeña como docente del idioma inglés en la UAA en el Programa Institucional de Lenguas Extranjeras y en Extensión de Idiomas. Al día de hoy, cuenta con dos artículos en proceso de dictaminación y dos ponencias derivadas de su tesis de maestría, una presentada en la Universidad Tecnológica de Aguascalientes y otra en la Universidad Nacional de Asunción de Paraguay.

References

Alonso-Aldana, R., Beltrán-Márquez, Y., Máfara-Duarte, R. y Gaytán-Martínez, Z. (2016). Relación entre rendimiento académico y resiliencia en una Universidad Tecnológica. Revista de Investigaciones Sociales, 2(4), 38-49. https://acortar.link/y31tCL

De Garay, A. (2003). El perfil de los estudiantes de nuevo ingreso de las universidades tecnológicas en México. El Cotidiano, 19(122), 75-85. https://acortar.link/yt1t7d

Del Campo, C., Cantos, C., Erbez, J. M., Giménez, J. V., Muñoz, I., Ruiz, D. J., Salom, B. y Trench J. (2016). Marco de competencia digital para estudiantes de grado. REBIUN, 2(3er), 1-30. https://acortar.link/nUF7ZL

Gameel, B. G. y Gwinn, K. (2019). When it comes to moocs, where you are from makes a difference. Computers & Education, 136, 49-60. https://acortar.link/dXMEci

González, V., Román, M. M. y Prendes, M. P. (2018). Formación en competencias digitales para estudiantes universitarios basada en el modelo DigComp. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (65), 1-15. https://acortar.link/WXjqsJ

Oberländer, M., Beinicke, A. y Bipp, T. (2019). Digital competencies: A review of the literature and applications in the workplace. Computers & Education. DOI: https://acortar.link/IAJXxT

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2015). Students, computers and learning: Making the connection. PISA, OCDE Publishing. https://dx.doi.org/10.1787/9789264239555-en

Vázquez, M. R., Delgadillo, J., Pérez, H. y Cancino, R. I. (2021). Gestión estratégica aplicada en los centros educativos de modalidad presencial ante la pandemia del covid-19 para la impartición de clases en línea en México: un caso de estudio. Estudios de Administración, 28(1), 182-200. https://acortar.link/1DxA8Y

Vuorikari, R., Kluzer, S. y Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The digital competence framework for citizens. Publications Office of the European Union. https://acortar.link/XBoAYV

Published

2024-08-16

How to Cite

Medellín Hernández, K. W. (2024). Perception of Digital Competencies Achievement in Students of Technological Universities. DOCERE - Magazine of the Training and Academic Update Department of the UAA, (30), 11–15. https://doi.org/10.33064/2024docere306573