The ‘aesthetics of the oppressed’ and the ‘aesthetics of dissent’. Two political notions of art that collide in the ‘culture of collaboration’

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/42crscsh2152

Keywords:

aesthetics, oppressed, dissent, culture of collaboration

Abstract

This article is a theoretical effort to find a connections between two concepts: 'aesthetics of the oppressed' by Augusto Boal, and 'aesthetics of dissent' by Jacques Rancière. In both there are concordances in regards to the inherent relationship of art and politics through a non-traditional pedagogical discourse; however, within this proposal the genealogy of both concepts is traced, as well as its possible relation with the 'culture of collaboration' in Internet communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Luis Álvarez Azcárraga, Universidad de las Artes

Luis Álvarez Azcárraga (luisalvaz@gmail.com) es doctor en Estudios Socioculturales por parte de la UAA, maestro en Estética y Arte por la BUAP, así como licenciado en Comunicación por la BUAP. Se ha especializado en temas relativos al arte y nuevas tecnologías, y comunidades de participación en Internet. Profesor de la Universidad de las Artes y de la Universidad Autónoma de Aguascalientes (ORCID: 0000-0002-7362-985X).

References

Atkinson, D. (2011). Art, Equality and Learning. Pedagogies Against the State. London: Sense Publishers.

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México, D.F: Ítaca.

Bishop, C. (2012). Artificial Hells. Participatory Art and the Politics of Spectatorship. New York: Verso.

Boal, A. (2012). Estética del Oprimido. Barcelona: Alba.

Boal, A. (2008). Theatre of the Oppressed. London: Pluto Press.

Debray, R. (2001). Introducción a la mediología. Barcelona. Paidós.

Lacasa, P. (2010). Entrevista a Henry Jenkins. Cultura participativa y nuevas alfabetizaciones. Cuadernos de pedagogía, 398, 52-56.

Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press.

Lessig, L. (2012). Remix. Cultura de la remezcla y derechos de autor en el entorno digital. Barcelona: Icaria Antrazyt.

Lewis-Williams, D. (2005). La mente en la caverna. La conciencia y los orígenes del arte. Madrid: Akal.

Lovink, G. (2011a). My First Recession. Critical Internet Culture in Transition. Amsterdam: Institute of Network Cultures.

Lovink, G. (2011b). Networks without a cause. A critique of social media. Cambridge: Polity Press.

McLuhan, M. (1994). Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano. Barcelona: Paidós.

Mithen, S. (2007). Los neandertales cantaban rap. Los orígenes de la música y el lenguaje. Crítica: Barcelona.

Ong, W. (1996). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Rancière, J. (2005). Sobre políticas estéticas. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.

Rancière, J. (2010). El Espectador emancipado, Buenos Aires: Ediciones Manantial SRL.

Sánchez Vázquez, A. (2003). Filosofía de la praxis. México, D.F.: Siglo XXI Editores.

Sánchez Vázquez, A. (2005). Las ideas estéticas de Marx. México, D.F.: Siglo XXI Editores.

Sánchez Vázquez, A. (2007). De la estética de la recepción a una estética de la participación. México, D.F.: Universidad Nacional Autónoma de México.

Published

2019-10-04

How to Cite

Álvarez Azcárraga, L. (2019). The ‘aesthetics of the oppressed’ and the ‘aesthetics of dissent’. Two political notions of art that collide in the ‘culture of collaboration’. Caleidoscopio - Biannual Journal of Social Sciences and Humanities, 23(42), 67–88. https://doi.org/10.33064/42crscsh2152

Issue

Section

Dossier